Volvos vd slår tillbaka: ”Det är ett missförstånd”

Volvo Cars vd slår tillbaka mot medieuppgifter om kinesisk flytt och förseningar av nya EX60. 
– Det finns ingen sådan plan, och den kinesiska verksamheten skär också ner på kostnaderna, säger Håkan Samuelsson till Bloomberg

I veckan kom flera uppseendeväckande uppgifter om Volvo Cars i svenska affärstidningen Dagens Industri. De hävdar att en stor del av Volvos utveckling är på väg att flytta till Kina. Volvos utveckling ska centraliseras med Geelys och en stor del av utvecklingen av nya fordonsplattformar flyttar till Kina, enligt tidningen. 

Volvo Cars har aviserat att de ska spara 18 miljarder kronor. Men vd Håkan Samuelsson slår tillbaka mot beskrivningen att utvecklingsavdelningen ska slaktas
– Folk oroar sig för att Geely kommer att centralisera forskning och utveckling i Kina. Det är ett missförstånd. Det finns ingen sådan plan, och den kinesiska verksamheten skär också ner på kostnaderna, säger han i en intervju med Bloomberg.

Volvo Cars ska spara 18 miljarder kronor. Håkan Samuelsson bekräftar att de sänka kostnader genom att dela system och komponenter med Geely, men menar att utvecklingen inte ska centraliseras till Kina. Foto: Volvo Cars

Samtidigt bekräftar Håkan Samuelsson att Volvo ska sänka sina kostnader genom att dela komponenter i bilarna med Geely. Men Samuelsson menar att detta inte är något unikt för Volvo.
– Det ligger i Volvos intresse att sänka kostnaderna genom att dela komponenter och system med Geely, säger Volvochefen.

Även i en uppföljande artikel i Dagens Industri bekräftar Håkan Samuelsson att det blir mer Geely i kommande arkitekturer.
– Vi har ett intresse av att samverka kring bilarnas hårdvaruuppbyggnad. Och man behöver också diskutera vad som är en plattform. Jag ser det mer som en arkitektur där man kan finna gemensamma komponenter och system och vi har självklart ett intresse av att få upp volymerna genom att samordna. Det är inte alls samma sak som att vår förmåga att bygga bilar från grunden äventyras, säger han till DI.

Dagens Industris källor på Volvo hävdar också att nya ödesmodellen Volvo EX60 riskerar att bli försenad. Det är en elbil som är den elektriska motsvarigheten till Volvos storsäljare XC60. För Volvo är modellen extremt viktigt, då XC60 är företagets bästsäljare trots at tden är tio år gammal. Men enligt Samuelsson ska den komma precis som planerat nästa år. Uppgifterna kommer efter att Volvos elbil EX90 försenats tre år och fortfarande inte är färdig. Många av de första ägarna har upplevt problem med buggar och datorerna i elbilen ska bytas ut senare till en dator med större processkraft. 
LÄS MER:

Senaste nytt