Volvos vd Jim Rowan går emot Europas biljättar. Han vill inte se att EU-kommissionen lättar på kraven på elbilar och insisterar på att förbjuda förbränningsmotorer.
– Europa har inte råd att elektrifieringen misslyckas eller att övergången försenas, säger Jim Rowan till Zeit.
EU-kommissionen planerar att förbjuda förbränningsmotorer helt till 2035. Men redan i år hotades flera stora biltillverkare av tiotals miljarder kronor i böter för att de inte klarade av EU:s nya utsläppskrav för bilar med förbränningsmotor. De vädjade därför till EU om mer tid, vilket EU-kommissionen till slut gick med på.
– I stället för att nå målen årligen ska företagen få tre år på sig. Målen blir kvar. De måste uppfylla kraven, men det ger mer andrum till industrin, säger EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen på en presskonferens i Bryssel.
Nästa vecka väntas EU komma med nya spelregler för den pressade bilindustrin. Flera bil-vd:ar har uttryckt att de vill att EU mjukar upp förbudet mot för förbränningsmotorer från 2035. Den som har varit mest kritisk mot förbudet av förbränningsmotorer är BMW:s chef Oliver Zipse. Han har tidigare kallat EU:s planer för “inte längre realistiska” och att ett tidsbestämt förbud skulle vara “ett stort misstag”.

Men en som tycker att EU inte ska upphäva beslutet om att förbjuda förbränningsmotorer till 2035 är Volvos vd, Jim Rowan. Enligt honom är det viktigt för Europa att inte ta bort förbudet. Imorgon visar Volvo sin nya elbil ES90 som redan läckt ut.
– Europa måste investera i framtiden, inte i det förflutna. Vi kan inte fortsätta att skjuta upp problemet, säger Jim Rowan till Zeit.
Förra året stod elbilar för 13,6 procent av alla registreringar i Europa, vilket är en betydligt lägre andel än vad många förutspådde för några år sedan då förbudet mot förbränningsmotorer till 2035 stiftades. Men Volvochefen Jim Rowan tycker att elektrifieringen av bilindustrin är avgörande för att kunna säkerställa Europas konkurrenskraft.
– Det kommer att skapa jobb och främja tillväxt på lång sikt, säger han till Zeit.

Enligt honom har biltillverkarna haft flera år på sig att förbereda sig för de nya reglerna och borde få skylla sig själva ifall de inte lyckats nå målen. Om reglerna inte införs kommer bara företag som Volvo, som faktiskt klarar av de nya målen, att straffas. Volvos vd hävdar att det “inte är rätt” att ifrågasätta EU:s nya utsläppskrav.
Samtidigt ska det sägas att Volvo förra året valde att överge sitt löfte om att bara sälja elbilar från 2030. Företaget var nästan ensamma kvar bland världens etablerade biltillverkare att hålla fast vid ett liknande mål, men fick till slut ge sig.
– Det var relativt nyligen vi tog beslutet. Det var inget svårt beslut att fatta. Vi överger ju inte vår strategi, utan blir mer flexibla och anpassar oss till vad som händer i omvärlden, sa Volvos operativa chef Björn Annwall till Carup då.

På vilket sätt EU-kommissionen väljer att ändra sina nuvarande regler till 2035 får vi veta nästa vecka. En som i alla fall anser att det är brådskande att reglerna ändras är Mercedes vd Ola Källenius, som också är ordförande för Association of European Automobile Manufacturers (ACEA).
– Vi välkomnar de snabbare stegen i autonom körning och den föreslagna flexibiliseringen av CO2 för 2025, säger Ola Källenius till Zeit.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.