Tänk att ha en Volvo 850 T-5R T-Gul och T-röd på en och samma gång. Drömmen kan bli verklighet – för nu säljs Volvos unika reklambil som som spelat både T-Gul och T-Röd.
I dag döljs hela härligheten under en grå lack och bilen har blivit en bedagad skönhet efter ett hårt liv med 11 ägare som kört 31 500 mil.
Volvos specialmodeller T-Gul och T-Röd var riktiga braksuccéer på 1990-talet. Volvos projektgrupp fick endast 9 månader på sig, med en budget på 15 miljoner kronor, för att få fram till en bil utöver det vanliga. De började med att göra om en standard 850 Turbo med tillbehör de redan hade på hyllorna och fortsatte med sportiga 17 tumsfälgar, sänkt fjädring och en helt ny färg, Cream Yellow, framtagen av Ingvar Malander, ansvarig för utvecklingen av nya färger på Volvos designavdelning.
Volvos reklam för bilen var väldigt speciell: ”Vi försöker inte sälja den här bilen till dig, vi låter dig bara veta att den existerar” skrev Volvo i sina annonser. Och nu säljs den allra första T-Gula bilen som Volvo använde i reklamen via Bilwebauctions.
Den historiska 850:n hamnade på linan i Volvos fabrik 22 februari 1994 och gjordes om med knallgul lack och en rad speciella detaljer. Sedan användes bilen på Volvos pressbilder och reklam. Bilen skiljde sig en del från de riktiga produktionsbilarna.
De gula tubobilarna sålde slut i ett nafs och Volvo bestämde sig snabbt för att följa upp med T-Röd. När det var dags att presentera Volvo 850 T-5 R T-Röd i slutet av 1994 gjorde man helt enkelt om reptricket. Man använda samma bil som lackades om från T-Gul till T-Röd och sedan användes den i Volvos reklam. Bilen som säljs nu har alltså varit både gul och röd.
Efter att Volvo var klara med sin lansering såldes bilen vidare och hamnade i privat ägo. Där har den levt ett ganska hårt liv och haft 11 ägare och avverkat över 31 000 mil. Den har fått en mörkgrå lack, men därunder kan man ana både den T-gula och T-röda lacken.
– En bil som spelat en stor roll vid introduktionen av Volvos snabba kombibilar. En milstolpe i Volvos historia! säger Bilwebauctions i sin beskrivning.
Köparen får dock räkna med en hel del jobb för att få bilen i fint skick igen. Motorn läcker olja, skinnklädseln är trasig på förarstolen och karossen har både rost och lackskrap. Låset till bakluckan är trasigt och frontspoilern är sprucken.
Men för den som lyckas få bilen i ordning så kan den bli en åtråvärd och prisvärd samlarbil. Volvo 850 T-5 R T-Gul byggdes bara i 2537 exemplar och bilarna tog slut i rekordfart. På den tiden fanns det återförsäljare som efterfrågade en ”inte så gul” bil, men idag är T-Gul kultförklarad.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter