Volvo Cars har uppfunnit ett tänkande elbilsbatteri, kan Carup avslöja. Den senaste tiden har Volvo fått flera patent på intelligenta och smarta battericeller. Volvos nya teknik kan styra och övervaka varje enskild battericell i elbilar. Uppfinningen skapar enorma möjligheter för batterier som laddar snabbare, får längre räckvidd och håller längre.
Utvecklingen av elbilsbatterier går i en rasande hastighet och tycks nästan gå i en hastighet som liknar Moores lag. Det skulle i så fall innebära att vi får dubbelt så energitäta batterier var 24:e månad. Flera forskningsprojekt runt smarta och intelligenta battericeller har startats runt om i världen.
Nu kan Carup avslöja att Volvo Cars tagit flera patent på ett nytt tänkande elbilsbatteri med intelligenta battericeller som skapar enorma utvecklingsmöjligheter för elbilar och andra batterifordon. Ett batteripaket idag består vanligen av flera moduler med 1000-tals battericeller. Ett problem hittills har varit att få cellerna att prata med varandra och ladda och ladda ur på rätt sätt. Styrsystemen omfattar hela batteriet, men kan inte prata med varje enskild cell.
Volvo Cars har, enligt patenten med uppfinnaren Markus Ekström, utvecklat teknologi för att få information från varje cell och kunna styra hur varje battericell ska bete sig i batteriet. Genom att använda ett aktivt battericellmaterial ska enskilda celler kunna slås på och av vid urladdning och laddning. En intelligent dator som styr cellerna ger ett batteri som själv kan tänka.
De intelligenta cellerna öppnar upp enorma möjligheter för vad batteriet kan göra jämfört idag. Till exempel kan belastningen cirkuleras över cellerna, vilket kan öka det tillgängliga vridmomentet hos elmotorerna. Det har också överströmsskydd och kan om det behövs koppla ifrån vissa celler.
Uppfinningen öppnar enorma möjligheter, det blir till exempel möjligt att uppdatera hur batteriet ska bete sig ibilen. Enligt patentet kan vissa celler användas för att köra framhjulsmotorn och andra för bakhjulen, vilket kan ge helt nya möjligheter att använda batteriet effektivare och med redundans.
Volvo Cars anger av naturliga skäl inte exakt hur det smarta batteriet tillverkas, men de anger att nya komponenter används för att skapa en integrerad krets inne i batteriet, till exempel med halvledande material, supraledande material, dielektriska material, polymermaterial, organiska material eller oorganiska material icke-ledande material.
Den smarta cellerna kommer enligt patentet att kunna ha sensorer som övervakar batteriet och mäter temperatur, tryck och svullnad, kemin för att mäta åldrande och acceleration vid en eventuell krock.
Exakt hur batteriprestandan kan ändras uppger inte Volvo Cars, men mycket talar för att det nya batteriet blir en gamechanger om Volvo Cars hinner först ut på marknaden. Teknologin ska fungera på alla batterikemier. Inget annat bilmärke har lanserat ett intelligent batteri på marknaden och kanske har vd Jim Rowan rätt i sitt kaxiga uttalande att Volvo inte ligger efter Tesla.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter