Volvos styrkebesked – så klarade svenska bilmärket coronakrisen

Annons

Volvo Cars kommer stärkta ur coronakrisen. 
Sveriges största arbetsgivare har plockat marknadsandelar och gjorde bara en liten förlust. 
– Nedgången vi såg under första halvåret är tillfällig, säger vd Håkan Samuelsson. 

Volvo Cars rapporterar idag sitt resultat för första halvåret 2020. Ett halvår som har präglats starkt av coronakrisen. Sveriges största arbetsgivare med 25 000 anställda i landet tycka ha klarat coronakrisen över förväntan.

Annons

Företaget redovisade ett rörelseresultat på -989 miljoner SEK under de första sex månaderna 2020, intäkterna minskade med 14,1 procent till 111,8 miljarder SEK.

Många marknader har varit nedstängda och fabriker har stått stilla, så med tanke på det har Volvo klarat sig fint. Dessutom: de oerhört viktiga marknadsandelarna har ökat.  Medan försäljningen minskade i absoluta tal under första halvåret tog Volvo Cars marknadsandelar i Kina, USA och Europa, där Tyskland var bland de starkaste marknaderna. Volvo såg också en stark ökning, med 79,8 procent, i efterfrågan på sina laddningsbara plug-in-hybridmodeller. I Kina växer nu Volvo även i absoluta tal. USA växte också i juni, medan försäljningen i Europa var 29,5 procent lägre under halvåret.

Annons

– Nedgången vi såg under första halvåret är tillfällig. Vi räknar med en stark återhämtning under andra halvåret och vårt Recharge-sortiment av elektrifierade bilar sätter oss i en stark position för att möta de nya trender vi ser, säger Håkan Samuelsson.

Totalt sett sålde Volvo Cars 269 962 bilar, en minskning med 21 procent. Ledningen hoppas nu att andra halvåret blir så starkt så att de kan visa samma totala försäljning för 2020 som 2019. 

Kina fortsatte att vara Volvo Cars största marknad med 24,4 procent av försäljningen, följt av USA och Sverige med 16,0 respektive 9,0 procent. Suvarna stod för 68,5 (60,7) procent av försäljningen, XC60 är företagets bästsäljande bil. S60-försäljningen ökade med 23,8 procent.

Volvo XC60 stod för 78 761 (97 208) enheter, följt av XC40 och XC90 med försäljning av 68.359 (61.864) respektive 37.918 (47.818) enheter. Värt att notera är att XC40 fortsätter att knappa in på XC60 och även ökade i absoluta tal.

Under de första sex månaderna ökade försäljningen av Volvos plug-in hybridbilar, Recharge-serien, med 79,8 procent, vilket gav en laddbar andel på 14,0 (6,2) procent.

Annons

Senaste nytt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *