Nu drar Volvo Cars igång tillverkningen av sin elbil EX30 i Europa. Tillverkningen för Europa har flyttats från Kina på rekordtid.
Volvo EX30 är en av Sveriges mest sålda elbilar. Fram tills nu har den importerats från Kina och fått strafftullar. Men nu meddelar Volvo att de fått igång tillverkningen av bilen i sin fabrik i Gent i Belgien. De första elbilarna har rullat av bandet. 350 nya bilbyggare har fått jobb och nu jobbar 6600 personer i fabriken.
De kommer att tillverka både vanliga EX30 och nya EX30 Cross Country. För Volvo är det en lättnad – de slipper nu betala strafftullar på 18,8 procent på import från Kina.
– EX30 är avgörande för oss när vi fortsätter att stärka vår position på den europeiska marknaden för premiumbilar, säger Francesca Gamboni, Chief Manufacturing and Supply Chain Officer på Volvo Cars.




Volvo har investerat över två miljarder kronor i fabriken och lyckats flytta produktionen på rekordtid. De har installerat 600 ny robotar och byggt ut fabriken.
– Efter ett beslut hösten 2023 om att flytta produktionen av EX30 till Gent kunde vi industrialisera den nya modellen på rekordtid, säger Stefan Fesser, chef för Volvo Cars fabrik i Gent.
Förutom EX30 bygger fabriken i Gent även de helt eldrivna EX40 och EC40 samt hybridmodellerna XC40 och V60. År 2024 producerade fabriken drygt 186 000 bilar. Volvos strategi är nu att producera bilar på den kontinent de ska säljas. Vd Håkan Samuelsson har sagt att produktion ska flyttas till USA, av minst en bilmodell.





– Att investera i den europeiska produktionen av EX30 i Gent ligger helt i linje med vår långsiktiga strategi att bygga våra bilar där de säljer bäst. Vårt flexibla globala fotavtryck bidrar till vår motståndskraft och gör att vi smidigt kan justera våra tillverkningsplaner, säger Francesca Gamboni.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter