Volvo startar priskrig med sin nya elbil EX60. Nu går de ut och lovar att den ska få samma pris som Volvo XC60. Ändå tjänar Volvo mer pengar.
– Den kommer att vara prissatt som våra motsvarande laddhybrider, men ger bättre marginal, säger Erik Severinson, kommersiell chef på Volvo Cars.
Volvo XC60 är idag Sveriges mest sålda bil. Den har ett startpris på 559 900 kronor. Just nu säljer den bättre än alla elbilar i Sverige. Men snart kan det bli ändring. Volvo Cars har för avsikt att skaka om bilmarknaden när avslöjar sin nya elbil Volvo EX60 den 21 januari. De tänker ge den nya elbilen samma pris som laddhybriderna. Idag höll de en stor strategikonferens för investerare i Stockholm.
– Vi behövde lösa tre saker med EX60. Räckviddsångest, laddning och priset, säger Erik Severinson.
Under konferensen avslöjade Volvo att de vill öka målgruppen för sina elbilar med 200 procent. Kanske kan de öka försäljningen lika mycket. Hittills har Volvos elbilar minskat sin försäljning av elbilar med 19 procent, även om det vände upp i oktober. Med EX60 vill de försöka ändra allt.



Trots att bilen ska ha samma pris uppger Volvo att de kommer att tjäna mer pengar på EX60. Det ska göras genom nya smarta tillverkningsmetoder. De kommer att använda pressgjutning och gjuta hela sektioner av chassit i aluminium.
– Vi får bättre marginal än på laddhybrider med samma pris, säger Erik Severinsson.
Dessutom blir batteriet en bärande del av chassit, på samma sätt som hos Tesla. De har inte avslöjat så mycket ännu om elbilen, men utlovar att den ska få mer än 70 mils räckvidd. Den kommer också att ha helt ny teknik med säkerhetsbälten som väger och mäter de åkande och anpassar bältet. Enligt vd Håkan Samuelsson ska EX60 få Volvo att växa igen. Trots att elbilar tappat 19 procent i år.
– Elektrifiering är en möjlighet för oss och den viktigaste drivkraften för tillväxt. I en hyperkonkurrensutsatt bransch är vårt unika samarbete med Geely också en stark tillgång för att skapa en bättre kostnadsstruktur och utveckla attraktiva bilar för respektive region, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















