Volvo Cars kommer inte börja ta ut månadsavgifter för extra utrustning. Volvos vice vd Björn Annwall sågar BMW:s upplägg.
– Vi kommer inte att be folk som har köpt en bil för en miljon kronor att betala ytterligare 10 kronor för att få extra värme i sätet, säger han till Bloomberg.
BMW lanserade under 2022 en digital butik där ägare till BMW kan köpa till extra funktioner mot en månadsavgift. Tyska lyxmärket fick hård kritik för att de lät kunder betala extra varje månad för ratt- och sätesvärme. Flera bilmärken valde att följa efter BMW, och prenumerationer ses som en stor framtida intäkt för bilbranschen.
Volvo har gjort tester med att sälja 360°-parkeringskamera via abonnemang. Men nu går märkets kommersiella chef ut och sågar BMW upplägg. Volvo Cars kommer aldrig att ta betalt för grundläggande funktioner i bilen, uppger Annwall. Istället kommer Volvo satsa på att ta betalt för större programuppdateringar.
– Om du ska ta betalt för programuppdateringar måste det vara en stegvis förändring i konsumentnyttan. Vi kommer inte att be folk som har köpt en bil för en miljon kronor att betala ytterligare 10 kronor för att få extra värme i sätet, säger Björn Annwall till Bloomberg.
Till skillnad från många andra bilmärken tror inte Volvo att abonnemang kan ge några stora intäkter de närmaste åren. Ett exempel på vad Volvo Cars kan tänka sig att ta extra betalt för av bilägarna är ett större uppgraderingar som till exempel ett nytt läge för självkörning.
Till skillnad från Volvo har systermärket Polestar satsat på viss utrustning som du kan köpa online, bland annat har Polestar-ägara kunnat låsa upp 68 extra hästkrafter till Polestar 2 över nätet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter