Här är Volvos nya otippade patent för att öka räckvidden på elbilar. Värmen i bilen riktas utåt för att minska luftmotståndet och öka räckvidden.
Biltillverkarna lägger ner enorm möda på att försöka förbättra räckvidden hos nya elbilar. Några mil extra är ett försäljningsargument som kan få köparna att välja ett bilmärke framför ett annat. Nyckeln är ett lågt luftmotstånd, då det har väldigt stor inverkan på effektiviteten hos en elbil.
Nu kommer Volvo med en oväntad innovation för att minska bilens luftmotstånd och förlänga räckvidden. Genom att använda värmen i bilen ska bilen bli halare genom luften. Carmoses avslöjar att Volvo Cars lämnat in en patentansökan till European Patent Office om att värma upp bilens utsida med hjälp av värmesystemet i en elbil. Varmare luft har en lägre densitet än kall luft, därmed minskar luftmotståndet om bilens yttre är varmt.
– Metoden innefattar att få ett fordonsvärmesystem att värma upp åtminstone en del av fordonets yttre yta. […] Värmesystemet kan redan vara tillgängligt. Uppvärmning av en del av fordonets yttre yta har effekten att ett gränsskikt av vätska, t.ex. luft, som är placerat intill fordonets uppvärmda yttre yta också värms upp, skriver Volvo i sin patentansökan.
Enligt Volvos ingenjörer är det ett säkert sätt att öka effektiviteten.
– Följaktligen reduceras en densitet av vätskan i gränsskiktet. Eftersom motståndet är en funktion av vätskans densitet i gränsskiktet, minskar uppvärmning av fordonets yttre yta motståndet. Sammantaget erbjuder denna metod ett enkelt och pålitligt sätt att minska luftmotståndet och därmed öka effektiviteten hos ett fordon, skriver Volvo Car i patentet.
Men att värma upp hela karossen skulle vara för energikrävande. Volvo planerar därför att inrikta sig på att ha en varm vindruta och bakruta. Exakt hur det ska gå till berättar inte Volvo, men patentet antyder att bilens befintliga värmesystem används. De har heller inte berättat hur mycket räckvidd anordningen kan tillföra. Vid varmt sommarväder kommer systemet knappast att fungera.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter