Volvo tar patent på en revolutionerande tvåtaktsmotor. Ny teknik kan skapa supersnål tvåtaktare som slår fyrtaktsmotorer. Svenska uppfinningen kan användas både i bilar och lastbilar.
Tvåtaktsmotorer hör till en svunnen tid, trodde många. Men ett nytt oväntat patent från svenska Volvo AB kan gjuta nytt liv i motortypen. Många förknippar tvåtaktare med oljerykande djungeltrummor som används i gamla Saabar, snöskotrar och utombordare. Men de svenska ingenjörernas nya innovation kan ställa gamla sanningar på ändå.
Enligt Volvos patent kan den användas i lastbilar, maskiner såväl som bilar. Den nya tvåtaktsmotorn innehåller flera banbrytande förbättringar av den uråldriga motorkonstruktionen. Bränslet kommer inte från en insugsport på sidan, utan skickas istället in direkt i cylindern via direktinsprutning i toppen av cylindern.


Men ännu mer innovativt är den styrbara evakueringventilen i toppen av cylindern. Den kan styras och ge motorbroms, vilket gör att problemet med saknad motorbromsning kan lösas. Härigenom kan bränsleekonomin förbättras kraftigt. Motors avgasflöde kan också kontrolleras. Traditionella tvåtaktsmotorn saknar detta, allt sköts enbart av kolvens rörelse och en avgasport på sidan. Volvos nya motor har istället aktiva ventiler.
Den nya motorn ska också kunna köras på vätgas, men också anpassas till andra drivmedel. De störst fördelarna jämfört med en traditionell tvåtaktsmotor är förbättrad motorbroms, mindre spill av oförbränt bränsle och att ventilerna kan kontrolleras. Det leder till avsevärt förbättrad bränsleekonomi. Men hur smörjningen ska lösas har Volvo inte berättat.

Jämfört med fyrtaktsmotorer som sitter i bilar och lastbilar idag finns också flera fördelar. Motorn får större effekt i förhållande till sin ringa storlek och färre rörliga delar. Den kan också användas för flera alternativa koldioxidfria bränslen.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter