Volvo hade kunnat ha en egen G-klass. Företaget avslöjar nu sitt hemliga SUV-koncept från 1970-talet, långt innan XC90 var påtänkt. Bilen ritades av designchefen Gunnar Falck på uppdrag av koncernchefen Pehr G Gyllenhammar.
Nu avslöjas det att Volvo hade planer på en SUV långt innan XC90 lanserades 2002. Redan på 1970-talet kunde Volvo ha lanserat en bil som liknar Mercedes ikoniska G-klass. Volvo Heritage visar nu upp tidigare okända skisser på en stryktålig terräng-SUV som Volvo hade planer på att göra under 1970-talet.
Bilen togs fram efter en idé av koncernchefen Pehr G Gyllenhammar. Han bad designchefen Gunnar Falck att ta fram ett stryktåligt fordon för Afrika och utvecklingsländer. Resultatet blev en tuff tvådörrars terrängbil som har stora likheter med Mercedes Geländewagen som lanserades 1979 och som kom att bli en av tidernas mest långlivade och framgångsrika terrängbilar.
Volvos koncept var betydligt mer robust och stryktåligt än XC90 som lanserades ett drygt decennium efter att konceptet togs fram. Bilen har även drag av Volvos samtida 240-modeller och den kommande 700-serien. Precis som Mercedes Geländewagen har den reservhjulet på bakluckan. Bakluckan har en djärv bakåtlutad vinkel.
Med tanke på vilken succé Volvos SUV:ar kom att bli är den ingen tvekan om att den stryktåliga terrängbilen skulle ha blivit en hit. Varför bilen aldrig lämnade ritbordet är oklart, men Volvos ekonomi var hårt pressad på 1970-talet.
– Volvos historia är djup och otrolig. Genom åren har vi utvecklat miljontals produkter och idéer – alla förverkligades aldrig av olika anledningar, skriver Volvo Heritage.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter