Volvo kommer med stor uppdatering av sina laddhybrider, uppger Teknikveckan. Längre räckvidd och ny design av Volvo XC60 och XC40 kommer.
– Det innebär att vi under de kommande 12 månaderna kommer att genomföra betydande designförändringar och hårdvaruuppdateringar för samtliga dessa bilar, för att förnya våra bästsäljande produkter på SPA1 och CMA, säger Volvos Strategi- och produktchef Michael Fleiss under Volvos strategidag.
Volvo Cars är på väg att göra betydande förbättringar av sina storsäljande laddhybrider, avslöjar Teknikveckan. Redan i november släppte Volvos produktchef Michael Fleiss den stora nyheten under Volvos strategidag under investerare. Men nyheten har passerat helt under radarn, alla journalister utom Teknikveckan har hittills missat nyheten.


Enligt Fleiss kommer betydande förbättringar av storsäljande laddhybrider på SPA1- och CMA-plattformarna att ske de närmaste 12 månaderna. Det betyder i klartext att bilmodeller som Volvo XC60, XC40 och XC90 kan komma med ny teknik. Sannolikt ett större batteri som ger längre räckvidd än dagens cirka 8 mil på el. Och ytterligare ändringar av designen än den lilla facelift som nyligen gjordes. Enligt Teknikveckan görs förändringen för att Volvo XC60 ska klara nya utsläppsgränser. Det kan också betyda att Volvo XC40 kommer tillbaka som laddhybrid.
– Vi har kunder som ännu inte är redo elbil. Därför kommer vår övergång till elbilar (BEV) från 20 % till 100 % sannolikt att ta lite längre tid. Och för de kunder som ännu inte är redo behöver vi hitta en lösning. Vår lösning är att i första hand göra väl avvägda investeringar i våra SPA1- och CMA-produkter. Det innebär att vi under de kommande 12 månaderna kommer att genomföra betydande designförändringar och hårdvaruuppdateringar för samtliga dessa bilar, för att förnya våra bästsäljande produkter på SPA1 och CMA, säger Michael Fleiss på strategidagen.
Men Volvo nöjer sig inte med att bara komma med uppdaterade versioner av de gamla laddhybriderna. Nya laddhybrider som liknar elbilar kommer.
– Den stora nyheten är att vi kommer att skapa den andra generationen av laddhybrider. Dessa bilar kommer att vara som elbilar – de kommer att köras som elbilar, ha infotainmentsystem som elbilar och kännas som elbilar. Samtidigt har de en reservmotor för kunder som bor i områden som ännu inte är redo för denna infrastruktur och som inte kan ladda, eller för kunder som ännu inte vill ha en ren elbil, säger Fleiss.
Teknikveckan har sökt Volvo Cars för en kommentar till nyheterna som släpptes av strategi- och produktchefen Michael Fleiss. Men Volvo Cars i Sverige uppger att de aldrig kommenterar något om framtida modeller, utan att bilköparna får vänta och se.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















