Volvo buss

Volvos nya superbuss på el – med lång räckvidd

Volvo kontrar mot kinesiska BYD. Lanserar ny superbuss på el. Tar sig från Stockholm till Malmö på laddning.

Volvo tar ett rejält kliv framåt inom eldrivna bussar. Nya elektriska superbussen Volvo BZR har en batterikapacitet på upp till 720 kWh och en stabil räckvidd på 700 km. Det innebär teoretiskt att man kan köra från Stockholm till Malmö, med batteri kvar. Satsningen blir tuff att möta för BYD och andra kinesiska aktörer, som tar allt mer plats på svensk mark.

Den nya långfärdsbussen från Volvo kräver färre laddstopp, vilket tidigare har varit ett problem hos både Volvo och andra elbusstillverkare. Nu blir det möjligt att köra rutter som tidigare inte gick. Och inte längre blir miljözoner något hinder, områden där vanliga bussar är förbjudna att köra, för att minska utsläppen.

Det innebär också fördelar för både långresor, samt turist- och chartermarknaden. Och Volvos VD ser positivt på saken.
– Med vårt nya eldrivna chassi handlar det inte bara om längre räckvidd. Det gör det möjligt att etablera nya rutter, och ger operatörerna en helt ny nivå av flexibilitet, säger Anna Westerberg, vd för Volvo Bussar.

Den nya Volvobussen kan utrustas med mellan fyra och åtta batteripaket, från 360 till 720 kWh. För laddning kan man välja antingen CCS-laddning upp till 250 kW eller pantografladdning på 450 kW, vilket gör bussarna ytterst flexibla, och redo för både korta och långa rutter. Volvo visar än en gång varför de är i framkant med sina bussar.

Nya superbussen Volvo BZR tar dig från Stockholm till Umeå utan att behöva stanna för att ladda. Bild: Volvo Buses
Dela med dig av Carup

Senaste nytt