Volvos nya strategi: ”Nya EX60 en game changer”

Volvo Cars avslöjar ny strategi för högre vinst. Nya elbilen EX60 är nyckeln.
– Företaget är övertygat om att den kommande EX60 kommer att bli en game changer när det gäller pris, prestanda och kostnad, uppger Volvo Cars. 

Volvo Cars har lyckats få enorm medvind på börsen senaste tiden. På en månad har aktien rusat med 60 procent. Nu går företaget på ytterligare charmoffensiv mot investerarna. På ett event idag i Stockholm presenterar Volvo ny strategi som ska få vinstmarginalen att stiga till över 8 procent. 

Nyckeln är de nya elbilarna som ska vara billigare att tillverka. Volvo EX60 som kommer den 21 januari blir först ut. Dessutom ska mer samarbete med kinesiska Geely spara pengar. 
– Elektrifiering är en möjlighet för oss och den viktigaste drivkraften för tillväxt. I en hyperkonkurrensutsatt bransch är vårt unika samarbete med Geely också en stark tillgång för att skapa en bättre kostnadsstruktur och utveckla attraktiva bilar för respektive region, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars. 

Volvo EX60 avslöjas den 21 januari, första exemplaren har tillverkats i fabriken i Torslanda i Göteborg.

Nya bilen Volvo EX60 ska öka Volvos elbilsförsäljning kraftigt, uppger bolaget. Mellanstora elektriska SUV:ar är det största segmentet. 
– De viktigaste byggstenarna för lönsam elektrifierad tillväxt är minskade rörliga kostnader med stöd av synergier för hårdvara med Geely, ytterligare reducerade indirekta kostnader och strukturellt lägre investeringar, säger Fredrik Hansson, CFO.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt