Volvo utvecklar och testar nu en vätgaslastbil. Med bränsleceller går superlastbilen 100 mil på en tankning.
– Vi har utvecklat den här tekniken några år nu och det känns fantastiskt att se de första lastbilarna köra på testbanan, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
Volvos nya bränslecellselektriska lastbilar kommer att ha en räckvidd jämförbar med många diesellastbilar – upp till 100 mil. Lastbilen kan tankas på mindre än 15 minuter. Bruttovikten kommer att ligga på 65 ton eller ännu högre vilket fyller de svenska behoven. De två bränslecellerna har en kapacitet att generera 300 kW el ombord på lastbilen.
Bränslecellslastbilarna kommer efter 2025 och släpper endast ut vatten.
– Kombinationen av lastbilar med batteridrift och de kommande med bränsleceller gör det möjligt för oss att hjälpa våra kunder att helt få bort sina CO2 utsläpp vid körning oavsett transportuppdrag, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
Om några år sker de första skarpa testerna ute hos åkerier, och någon gång efter 2025 ska bilen gå att köpa.
– Vätgasdrivna lastbilar med bränsleceller kommer att vara särskilt lämpliga för långa sträckor och tunga, energikrävande uppdrag. De kan också vara ett bra alternativ i länder där möjligheterna att ladda batterier är begränsade, säger Roger Alm.
En lastbil med bränsleceller genererar elen ombord med hjälp av vätgas som lagras i tankar, istället för att ladda elen i batterier på en laddstation. Den enda biprodukten som släpps ut är vattenånga. Bränslecellerna kommer att levereras av cellcentric, ett samriskbolag mellan Volvokoncernen och Daimler Truck AG. Cellcentric bygger en av Europas största serieproduktionsanläggningar för bränsleceller, speciellt utvecklade för tunga fordon.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter