Volvo Cars använder Virtual Reality för att utveckla nya bilar.
Körsimulatorn är så realistisk att gamers blir gröna av avund.
– Det gör att vi kan provköra verkliga bilar i trafikscenarier som ser ut att vara och känns verkliga, men som kan justeras med en knapptryckning, säger Casper Wickman, senior ledare för User Experience hos Volvo.
Volvo Cars ”ultimata simulator” demonstrerades i går vid ett event som livestreamades från Volvos Open Innovation Arena och anordnades av ett team av företagets innovationsexperter.
Förra året blev Volvo Cars, tillsammans med Varjo, den första biltillverkaren som gjorde det möjligt att köra en riktig bil samtidigt som föraren bar ett mixed reality-headset. Nu har det samarbetet utvidgats till att även inkludera Unity och tillverkaren av helkroppsdräkter med haptisk återkoppling, Teslasuit.
Volvos ingenjörer kallar den för den ”ultimata körsimulatorn”, men det är inte bara en ursäkt för att de ska kunna skämma bort sin inre tonåring med specialinredd gaming-källare. I stället används det svenska företagets banbrytande mixed reality-simulator för att ta nya kliv inom säkerhet och autonom körteknik.
En setup med rörlig förarstol, ratt med haptisk feedback och ett virtual reality-headset med kristallklart ljud skulle göra vilken seriös gamer som helst avundsjuk, men Volvo Cars simulator tar detta koncept till nästa nivå och gör att det är svårt att skilja verkligheten från simulering. Vilket är precis det som är tanken.
Genom att använda toppmodern teknik från den ledande realtidsbaserade 3D-utvecklingsplattformen Unity och de finska experterna på virtual och mixed-reality, Varjo, involverar simulatorn körning av en riktig bil på riktiga vägar. Den kombinerar verklighetstrogen, högupplöst 3D-grafik, ett augmented reality-headset och en Teslasuit helkroppsdräkt som ger haptisk feedback från en virtuell värld, samtidigt som följer kroppsliga reaktioner.
Denna kombination av mjukvara och hårdvara gör att Volvo Cars ingenjörer kan simulera ett oändligt antal trafikscenarier på en verklig testbana när de använder en riktig bil.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter