Volvos nya elbil vinner pris: ”Vi är stolta”

Volvos nya elbil EX60 avslöjas först i januari. Men redan nu vinner tekniken i bilen pris. Time Magazine prisar Volvos nya säkerhetsbälte som en av 2025 års bästa uppfinningar. 
– Vi är stolta över att bli erkända av Time som en ledare inom bilsäkerhet, säger Åsa Haglund, chef för Volvo Cars Safety Centre.

Volvo uppfann trepunktsbältet redan för 67 år sedan. Ingenjören Nils Bohlin på Volvos säkerhetsavdelning kom på den unika lösningen för bilar efter att det först lanserats i flygplan 1951. Trepunktsbältet blev standard i Volvo Amazon och Volvo PV544 1959. 

Volvo valde att inte patentskydd Nils Bohlins uppfinning. Istället gjorde de den tillgänglig för hela bilindustrin, utan att tjäna pengar. Det är ett beslut som tros ha räddat miljontals liv. Men det dröjde till 1971 innan det blev standard i alla nya bilar i Sverige. 

Nu tar Volvo bältet in i den digitala tidsåldern. Nya Volvo EX60 väger och mäter de åkande och anpassar bältet för varje åkande för att optimera säkerheten vid en kollision. Foto: Volvo Cars
Volvos ingenjör Nils Bohlin uppfann trepunktsbältet 1956. Foto: Volvo Cars

Nu vinner Volvo ett prestigefyllt pris för sin senaste innovation om säkerhetsområdet. Volvo Cars multiadaptiva säkerhetsbälte, som kommer i nya elbilen Volvo EX60, har blivit utsedd till en av 2025 års bästa uppfinningar av Time Magazine. Tidningen har listat 300 extraordinära innovationer som förändrar våra liv. 

– Med det multiadaptiva säkerhetsbältet i kommande EX60 använder vi realtidsdata för att anpassa oss efter situationen och personen som använder bältet – och erbjuder smartare, personligt anpassat skydd som kan bidra till att minska skador, säger Åsa Haglund, chef för Volvo Cars Safety Centre.

Åsa Haglund som är chef för Volvo Cars Safety Centre berättar att bältet ger ett personligt anpassat skydd som minskar skadorna. Foto: Volvo Cars

Nya Volvo EX60 har avancerade sensorer som väger och mäter de åkande i bilen. Genom realtidsdata anpassas säkerhetsbältet efter den unika personprofilen hos förare och passagerare, som deras längd, vikt, kroppstyp och sittposition. Uppfinningen tar Nils Bohlins bälte in i den digitala tidsåldern.

Till exempel kommer en större person vid en kraftig kollision att få en högre bältesbelastning för att minska risken för huvudskador, medan en mindre person vid en lindrigare kollision får en lägre bältesbelastning för att minska risken för revbensfrakturer. Dessutom ska Volvo kunna uppdatera säkerhetsbältet via trådlösa mjukvaruupppdateringar.

Det nya säkerhetsbältet kommer att introduceras i elbilen Volvo EX60, som avslöjas den 21 januari 2026 under ett livesänt evenemang från Stockholm.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt