Volvos superteknik ska ge nya bättre säkerhetsbälten. Nya bältet väger och mäter de åkande när de sätter sig i bilen.
– Det här är en stor uppgradering av det moderna trepunktsbältet, säger Åsa Haglund, chef för Volvo Cars säkerhetscentrum.
Volvo-ingenjören Nils Bolin uppfann trepunktsbältet 1959. En uppfinning Volvo delade mig sig av och som räddat miljontals liv i bilolyckor. Nu meddelar Volvo att det gjort en stor säkerhetsförbättring av säkerhetsbältet. Det nya multiadaptiva säkerhetsbältet sägs vara världsunik teknik som syftar till att ytterligare förbättra säkerheten för alla i verkliga trafiksituationer. Carup har tidigare avslöjat patentet här.
Nya bältet kommer först i elbilen Volvo EX60 nästa år. Det ska anpassa sig efter hur personen som har bältet på sig ser ut och hur trafiken runt omkring ser ut. Bilen har bland annat yttre och inre sensorer som räknar ut hur bältet ska anpassas. Sensorer räknar ut den åkandes längd, vikt, kroppsform och sittposition.

En större och tyngre passagerare kommer i en allvarlig krock att få en högre bältesbelastningsinställning för att minska risken för huvudskador. Medan en mindre passagerare vid en mildare krock kommer att få en lägre bältesbelastningsinställning för att minska risken för revbensfrakturer.
– Världens första multiadaptiva säkerhetsbälte är ytterligare en milstolpe för fordonssäkerhet och ett utmärkt exempel på hur vi utnyttjar realtidsdata med ambitionen att bidra till att rädda miljontals fler liv, säger Åsa Haglund, chef för Volvo Cars säkerhetscentrum.
Till skillnad från traditionella system kan det nya multiadaptiva säkerhetsbältet använda data från olika sensorer, inklusive exteriöra, interiöra och krocksensorer. På mindre än ett ögonblick analyserar bilens system de unika egenskaperna hos en krock – som riktning, hastighet och passagerarposition – och delar den informationen med säkerhetsbältet. Baserat på dessa data väljer systemet den lämpligaste inställningen. Bältet har testats och vidareutvecklats vid Volvo Cars säkerhetscenter, som i år firar 25-årsjubileum.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter