Volvos dolda ess i rockärmen för elbilar. Nya elbilar kan få ett banbrytande tänkande batteri. Volvo har försökt varumärkessydda namnet ”SMARTCELL”.
– Uppfinningen avser en battericell med integrerade intelligenta moduler, uppger Volvo i patentet.
Volvo förbereder sig för att visa upp nya elbilen Volvo EX60 för världen. Den ska vända Volvos fallande försäljning av elbilar och förhoppningarna är enorma. De utlovar superteknik i elbilen.
– Det kommer att bli riktigt, riktigt konkurrenskraftigt. Kompromisslösa elbilar, säger Volvos teknikchef Anders Bell till Clean Technica.
Volvo har utlovat att deras elbil ska få den längsta räckvidden hittills från en Volvo elbil. Samtidigt har BMW precis visat upp nya iX3 Neue Klasse som går 80 mil. Mercedes nya elbil GLC kommer 71 mil. Konkurrensen är stentuff. Men Volvo kan ha ett hemligt ess i bakfickan. De har kommit på ett batteri som är smartare änkonkurrenternas. Det kan till och med tänka själv.

Carup har tidigare avslöjat att Volvo tagit flera patent på ett nytt tänkande elbilsbatteri med intelligenta battericeller. Idag består ett elbilsbatteri ofta av 1000-tals battericeller som är uppdelade olika moduler. Ett problem hittills har varit att få cellerna att prata med varandra och ladda och ladda ur på rätt sätt. Styrsystemet, ofta kallat BMS, omfattar hela batteriet, men kan inte prata med varje enskild cell.
Volvo Cars har enligt patentet utvecklat en teknologi som gör att en dator kan hämta information från varje cell och styra hur varje battericell ska bete sig i batteriet. Genom att använda ett aktivt battericellmaterial ska enskilda celler kunna slås på och av vid urladdning och laddning. Med den senaste AI-tekniken som styr cellerna skapas ett intelligent batteri som själv kan tänka.

De intelligenta cellerna öppnar upp stora möjligheter för vad batteriet kan göra. Till exempel kan belastningen cirkuleras över cellerna, vilket kan öka det tillgängliga vridmomentet hos elmotorerna. Det har också överströmsskydd och kan om det behövs koppla ifrån vissa celler. Enligt patentet kan vissa celler användas för att köra framhjulsmotorn och andra för bakhjulen, vilket kan ge helt nya möjligheter att använda batteriet effektivare och med redundans.
– Den beskrivna arkitekturen möjliggör distribuerad kontroll av kraftomvandling och termisk hantering, vilket förbättrar hela systemets effektivitet, uppger Volvo i patentet.
Det smarta batteriet har nya komponenter för att skapa en integrerad krets inne i batteriet, till exempel med halvledande material, supraledande material, dielektriska material, polymermaterial, organiska material eller oorganiska material icke-ledande material. Den smarta cellerna kommer enligt patentet att kunna ha sensorer som övervakar batteriet och mäter temperatur, tryck och svullnad och åldrande.
Nyligen försökte Volvo skydda varumärket ”SMARTCELL” som med stor sannolikhet avser det nya batteriet. Ansökan fick dock avslag för att namnet var för generiskt. Men det visar tydligt att Volvo har intentioner att lansera sitt banbrytande batteri. Den 21 januari avslöjas nya Volvo EX60. Om Volvo har hunnit få nya Smartcell på plats i sin elbil har de ett ess som kan trumfa BMW och andra konkurrenter.
Så fungerar det tänkande batteriet
Tekniken
- Varje cell har en egen styrenhet (controller) och en omvandlare (converter).
- Cellerna kan kopplas samman i kluster som kommunicerar via en master node.
- Systemet hanterar både växelström (AC) och likström (DC) direkt i cellerna.
- Kommunikation sker trådlöst för att minska kablage och vikt.
Fördelar
- Högre säkerhet genom att enskilda celler kan kopplas bort vid fel.
- Bättre värmehantering och energieffektivitet.
- Möjlighet att använda samma teknik i flera sammanhang – från elbilar till energilagring.
Källa: Volvos patent
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter