Volvos klassiska fabrik tömd och dödsdömd

En klassisk Volvofabrik tvingas slå igen för gott. I nederländska Born tillverkade Volvo bilar som 343, 480 och V40. Men sedan årsskiftet har den väldiga bilfabriken stått tom. Nu är hoppet för fabriken som på slutet tillverkade Mini ute.

Det här var Nederländernas sista bilfabrik. Den byggdes 1967 och redan 1972 kom svenska Volvo hit med planer på att bygga bilar för en lång framtid. Det var i den här fabriken som Volvo 1976 började bygga den hånade Volvo 343 som med tiden blev en bra bil. I mitten på 80-talet kom kupén Volvo 480. År 1988 lanserade man 400 modellerna, som producerades fram till 1996. Den sista holländska Volvo blev V40 som producerades fram till 2004.

De nederländska Volvobilarna var mindre och hade en speciell image. På sin tid sågs de som lite tråkiga, men de blev allt bättre. Men med åren har de fått en aura av nostalgi och det är många Volvofantaster som gråter en smula nu när ett stycke av bilmärkets levande historia tar ett sista flämtande andetag.

Volvo 343 blev den andra modellen efter Volvo 66 som var en Daf med Volvo-emblem.
Volvo 480 hade en del utmaningar med kvaliteten, men var Volvos första framhjulsdrivna modell och ett stort tekniskt framsteg.
Volvo S40 och V40 blev de sista modellerna från Born i Nederländerna. Efterträdaren tillverkades i Gent i Belgien.

VDL Nedcar, som det hette sedan Volvo lämnade skeppet i slutet av 1990-talet, har länge brottats med stora ekonomiska bekymmer. Från både den federala och deltatsregeringen har man gjort sitt bästa med ekonomisk konstgjord andning för att hålla liv i fabriken, men när den sista Mini Coopern färdigställdes i vintras, fick de 2500 arbetarna gå hem till arbetslöshet och vånda.

Man hade till och med avverkat en av nederländernas sista skogar i närheten av fabriken i hopp om att bygga ut och locka till sig nya ägare. Dessutom planerades det en stor infrastrukturell satsning på vägnätet för att göra fabriken mer attraktiv.

Minibilar som tillverkades på uppdrag av BMW blev de sista bilarna från Nedcar i Born.

Men allt det misslyckades, vägplanerna hamnade i papperskorgen och timret från skogen höll dålig kvalitet. Kvar står bara det enorma betongskelettet som ett mausoleum över forna tiders biltillverkning.
Det finns lite verksamhet kvar för en kort tid. Några hundra arbetare är kvar och arbetar med fordon åt militären och polisen, men verksamheten ska också vara utdömd och snart på väg att läggas ner. Det sista hoppet är borta, skriver NOS.nl.
LÄS MER: