Volvos kamp – för att flytta succébilen från Kina

Volvos storsäljare får en strafftull på 19 procent. Nu kämpar tillverkaren med att flytta produktionen till Belgien. 
 – Vi har inte märkt något ännu, men det är svårt att veta hur det blir långsiktigt, säger Stefan Hellgren, Volvohandlare på Rolf Ericson Bil i Falun.

Volvo EX30 är Sveriges femte mest sålda bil och den näst mest sålda elbilen. Volvos nya succémodell tillverkas i Kina. Nu har EU slagit fast att man lägger strafftullar på Geely-koncernens elbilar därifrån med 19 procent. Om inte Volvo snart börjar tillverka bilen inom EU kan priset rusa i väg. 
– EX30 ska fortsätta tillverkas i Kina. Men vi håller på att förbereda för tillverkning i Gent 2025 för marknaden i USA och Europa, säger PR-chefen Magnus Holst på Volvo Cars.

Ute hos de lokala Volvohandlarna har man inte fått veta mycket om konsekvenserna av de nya strafftullarna. Än så länge fortsätter man arbeta på som vanligt. Men om inte produktionen i Gent kommer igång snart kan det bli bekymmer.
– Vi hade ganska många EX30 på lager, men sedan har Volvo hjälpt till med en rad kampanjer och sedan har försäljningen skjutit iväg, nu har vi inte många kvar, säger Stefan Hellgren.

Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra

Tiden tickar snabbt i väg för Volvo. Fabriken i Gent måste komma igång snart. Man vill inte ha problem med leveranser och skapa onödig friktion bland konsumenterna.
– Volvo Cars kommer att fortsätta med vår långsiktiga strategi att bygga våra bilar där vi säljer dem, inklusive att utöka produktionen av EX30 till vår fabrik i Gent. Vårt fulla fokus just nu ligger på att få igång produktionen under första halvåret 2025, säger Magnus Holst.

De enskilda handlarna ute i landet kan inte göra mycket mer än att följa utvecklingen och hoppas att det blir fart på fabriken i Gent.
– Det är Volvo som sätter priserna och som det är nu ska det inte vara några problem att få fler bilar levererade. Men så vet man inte hur det ser ut i det långa loppet, säger Stefan Hellgren.

Ingen vet riktigt hur många EX30 som står på lager. Alla nya som importeras från Kina kommer att få ett ordentligt prispåslag. Men just nu anger Volvo sex månaders leveranstid på hemsidan, så kanske kommer alla nya bilar från Belgien. 
– Jag vet inte om det här kommer att påverka priserna på längre sikt eller hur det blir. Men man säger att produktionen ska börja i Belgien, så vi får se helt enkelt, säger Stefan Hellgren.

Volvo hoppas att processen ska gå snabbt. Man vill ha en smärtfri flytt till Belgien där EX30 kan skapa 100-tals nya bilbyggarjobb. 
–  EX30 har visat sig vara en mycket konkurrenskraftig modell och har snabbt blivit en av de mest sålda elbilarna i Europa.  Vår förväntan är att denna utveckling kommer att fortsätta, även i Sverige, säger Magnus Holst.
LÄS MER: