Volvo har registrerat in flera hemliga provbilar på senaste tiden. Nu ökar hoppet för att Volvo låter kombi-modeller överleva.
– Vi kommenterar aldrig på kommande modeller. Så – det blir till att vänta och se! uppger Volvos PR-chef Magnus Holst.
I veckan kom nyheten att Volvo tillverkat det allra sista exemplaret av sin stora kombibil V90 (bilden ovan). En av Volvos mest hyllade kombimodeller går i graven efter tio år. Den kördes från fabriken i Torslanda till museet Word of Volvo i Göteborg där den ska ställas ut till allmän beundran. Nu är många oroliga att Volvos omtyckta kombimodeller ska förvandlas till ett museiföremål för alltid.
Volvoköparna har mer och mer övergivit kombibilarna. Bara fem procent av Volvos försäljning i år utgörs av kombimodeller, 95 procent är SUV:ar. Efter nedläggningen av V90 finns bara en modell kvar. Volvo V60 som är åtta år gammal. Kanske lever den också på lånad tid. Volvo lämnar inte klart besked. Tidigare vd:n Jim Rowan gjorde det klart att han hade för avsikt att lägga ner alla kombibilar. Men i slutet av mars fick han sparken och ersattes av veteranen Håkan Samuelsson.



Kanske finns ett litet hopp för kombifansen trots allt. Senaste veckorna har Volvo Cars registrerat in flera hemliga provbilar hos Transportstyrelsen. Flera bilar av V60-modellen med laddhybrid-drift har registrerats in som provbilar med särskild dispens från Transportstyrelsen. I det finstilta på bilarnas registreringar står texten ”V432 V60 – 2027”. Kanske en kod för att Volvo planerar något nytt för 2027. Om Volvo skulle lägga ner modellen är det ändå inte särskilt sannolikt att de skulle lägga tid på att registrera in provbilar. Det förefaller inte otroligt att de planerar en uppdaterad V60 någon gång nästa år.
Och kanske kanske blir det ändå en elektrisk kombi – trots allt. Succén för kombin Volkswagen ID.7 visar att efterfrågan finns om produkten är modern. I år är VW:s el-kombi Sveriges mest sålda elbil och säljer bra även i Europa. Volvo har lämnat fältet fritt för Volkswagen. Men nya mystiska elektriska provbilar med flera olika mått som inte stämmer in på dagens modeller har registrerats som elekriska kombibilar av Volvo – kanske är det nya EX60 som testas, eller så är det en helt ny kombi. Av Volvo får vi ingenting veta. De kommenterar (nästan) aldrig kommande modeller.
– Det blir till att vänta och se! som PR-chefen Magnus Holst säger.

LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter