Här är Volvos bortglömda superbil med V8 som toppade 300 km/h och gjorde 0-100 km/h på 3,2 sekunder.
Men Volvo S60 V8 Supercar stoppades av politiska skäl – och i dag är Polestar en miljöbil i stället för ett racingstall.
Och bilen finns nu i samlingarna på Volvos museum i Göteborg.
Det fanns en kort tid när Volvobilar hade V8-motorer under huven och då Polestar var ett racingstall och inte en elektrisk bil. Under Polestars glansdagar inom racing borrades Volvos V8-motor upp till 5,0 liter och begåvades med ett fantastiskt ljud.
Snabbaste Volvobilen någonsin togs fram av Polestar 2014 för att tävla i V8 Supercars Championship i Australien. Receptet bestod av klassiska Volvoingredienser, en Volvo S60 sammanfördes med Volvos Yamaha-V8 från XC90 och S80. Sugmotorn hade hela 650 hk och 660 Nm i vridmoment i den trimmade varianten. Bilen varvade till 7500 varv och hade ett fantastiskt motorljud. Bilen vägde endast 1410 kg och prestandan kunde ingen klaga på: 300 km/h i toppfart och bilen behövde endast 3,2 sekunder upp till 100 km/h.
Den blåa S60:n med det grymma motorljudet blev en riktig publikfavorit down under och lyckades ta sex segrar under tre år. Men 2016 var det slut på det roliga. Volvoledningen bestämde hastigt att S60 V8 Supercar inte längre passade med märkets image. Volvo skulle inte längre satsa på racing, och definitivt inte med en V8 när alla bilar höll på att bli fyrcylindriga och säkerhet och miljö var de viktigaste varumärkesorden.. Dessutom skulle Polestar snart gå från racingstall med dånande motorer till elbilsmärke.
– På lång sikt tror jag att Polestar flyttar till elektrifiering och att tävling skulle utspäda bilden av varumärket. Vi kommer att använda elektrifiering som kraftförstärkare. Så vi kommer inte att börja späda ut vårt märke med stora motorer och V8:or. Polestar kommer aldrig att vara ett AMG, sade Håkan Samuelsson i en intervju med australiensk press strax innan nedläggningen.
Några månader tidigare hade Volvo köpt Polestar och en strategisk ändring från racing till elektriska bilar hade redan inletts. Tidigare hade Polestar utvecklat trimmade dubbelturbosexor till Volvos prestandaversioner. I dag är förvandlingen total när Polestar blivit elbilsmärke. Men fortfarande går det att köpa trimmade Volvo-laddhybrider under modellnamnet ”Polestar Engineered”. Men nu får de inte gå fortare än 180 km/h.
Resterna av Polestars racingteam har i dag förvandlats till Cyan Racing, men de kör inte längre med Volvobilar utan med den kinesiska kusinen Lynk & Co. Och Polestars förvandling till elbilsmärke är komplett med lanseringen av Polestar 2.
Vad hände då med Volvos V8-superbilar? Jo, de fraktades efter ett par år tillbaka till Göteborg. En ska finns hos Cyan Racing och den andra ska finns i samlingarna hos Volvos museum.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter