Den är 450 meter lång och 190 meter bred. Här skulle 3000 göteborgare jobba. Nu riskerar Volvo Cars och Northvolts enorma batterisatsning förvandlas till en spökfabrik. Nu letar Volvo andra alternativ för den gigantiska fabriken.
Idag kom nyheten om att Volvo Cars vill bryta med Northvolt i den gemensamma satsningen Novo. Northvolt har inte hållit sina löften om att skjuta till pengar enligt avtalet. Nu är framtiden osäker för en enorm batterifabrik som just nu byggs i Göteborg.
Novo Energy-fabriken skulle förse en halv miljon bilar med batterier varje år och skapa 3 000 jobb. Vad det nu blir av de storslagna planerna är oklart. Fram tills nu har byggandet av batterifabriken pågått parallellt med Northvolts svåra kris. Volvo Cars har vid flera tillfällen bekräftat att de ska fullfölja sina planer – fram till idag.
Den jättelika fabriken byggs precis intill Volvo Cars fabrik i Göteborg, på en 55 hektar stor tomt. Fabriken är flera våningar hög, 450 meter lång och 190 meter bred.
– Allt kring bygget rullar på och det är väggar och tak uppe. Vi är i fas med att ha en vädertät byggnad i slutet av året, säger Christian Jebsen, kommunikationsansvarig på Novo Energy till DI.
Northvolt och Volvo hade storstilade planer, nu går Göteborgs nya batterifabrik mot ett osäkert öde.
Novo Energy vet inte hur de påverkas av det brustna samarbetet. De omkring 400 anställda har informerats om de planerade förändringarna i ägarstrukturen, men hur företaget mer specifikt kommer påverkas är oklart.
– Vi vet inte hur vi påverkas, säger Christian Jebsen.
Enligt Volvo Cars överväger man olika alternativ för hur byggnaden ska användas. Det är långt ifrån säkert att batteritillverkningen går att starta nu. I värsta fall förvandlas den gigantiska byggnaden till en spökfabrik. Första fasen i Novo Energy-projektet är beräknad att kosta drygt 20 miljarder kronor. Pengar som ingen vill satsa mitt under brinnande batterikris.
För att finansiera det enorma projektet. har man ansökt om statligt stöd, där bolaget vill få bidrag för upp till 60 procent av summan, motsvarande ungefär 12,7 miljarder kronor. Dessutom önskar företaget statliga garantier för lån på totalt 10–20 miljarder kronor. Det hela skulle täcka en betydande del av budgeten och minska riskerna för projektets första fas. Sannolikheten att få lånen torde idag vara liten.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter