Volvos fickraket EX30 slår Porsche Taycan i acceleration

Nya mini-SUV:en Volvo EX30 blir en av världens snabbaste elbilar när det kommer till acceleration upp till 100 km/h. Fickraketen slår elbilar som Tesla Model Y Performance, Porsche Taycan, Audi e-tron GT och BMW i4 M60. Arkitekturen bakom nya Volvon har utvecklats under ledning av en svensk superingenjör i Kina. 

Nu börjar de första bilmodellerna på Geelys nya arkitektur för elbilar, SEA, att lanseras. Nyligen gjorde Zeekr 001 Sverigedebut som imponerade på mig under den första provturen. Trots att Zeekr 001 är nästan fem meter lång bygger den på samma tekniska grund som Volvo EX30 som bara är 4,23 meter lång. Samma arkitektur används för Zeekr X och MPV:n Zeekr 009.

Geelys och Volvos nya arkitektur SEA (Scalable Electric Architechture) för elbilar kan vara bilvärldens just nu mest flexibla och kan användas för allt från korta SUV:ar som Volvo EX30 till stora MPV:er som Volvos kommande lyxmodell och Zeekr 009. Även stora pickuper kommer att byggas på SEA-plattformen. Det är unikt i bilvärlden, och kan ge Volvo Cars och Geely ett övertag mot konkurrenterna. Volkswagen har helt nyligen tillkännagett att koncernen ska gå över till en enda plattform.

Volvo EX30 accelererar upp till 100 km/h på 3,6 sekunder i Twin Motor-version.
Volvo EX30 bygger på Geelys nya SEA-arkitektur som utvecklats i Kina. Nya Zeekr 001 använder samma bygglåda.

Utvecklingen av SEA-arkitekturen i Kina har letts av Saab-veteranen Kent Bovellan som bland annat tagit fram Saab 9-3-modellen hos Saab, C70-modellen hos Volvo och arbetat med både SPA och CMA. I en presentation som Kent Bovellan höll för Saab-veteraner påstås det att Geely Sea slår Tesla på 10 av 11 områden. Endast när det gäller fartresurser får SEA stryk av Tesla, och det bara i viss fall. 

Flera nya modeller på plattformen har en mycket snabb acceleration. Volvo EX30 är med 3,6 sekunder upp till 100 km/h en av världens mer accelerationssnabba elbilar. Den slår till exempel elbilar som Tesla Model Y Performance, Audi e-tron GT, Porsche Taycan GTS, BMW i5 M60 och Ford Mustang Mach-E GT. Den är också mellan två och fem sekunder snabbare än den nya bakhjulsdrivna Volvo EX90 på SEA-plattform som nu släppts. Nyligen berättade Carup att den bakhjulsdrivna EX30 behöver 8,4 sekunder för att nå 100 km/h. Ingen annan bilmodell erbjuder idag snabbare acceleration för mindre pengar, möjligen kan nya MG4 Xpower som gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder utmana.

Porsche Taycan blir frånåkta av Volvos minsting, så länge du inte köper Turbo-modellen för över 1,8 miljoner kronor.

– SEA är den största arkitektur som någonsin skapats. Man kan kalla det ett paraply som täcker alla segment – från små stadsbilar till riktigt stora fordon. Jag kan bygga även bussar eller lyxbilar på den. Vår design spänner över ett enormt spann även jämfört med Volkswagens modulära MEB-plattform. Jag kunde bygga den på SEA-1-plattformen eller den förstorade SEA-L om jag ville ha mer lastutrymme, berättade Kent Bovellan för Auto-Swiat förra året.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester