Volvos farväl till dieselbilen – från 244 till XC90

Volvos allra första dieselbil tillsammans med den allra sista. Det historiska mötet blev verklighet när Volvo tog färväl till dieselepoken. Mellan bilarna skiljer 45 år, 136 hästkrafter och en enorm förfining. 

I förra veckan monterades den sista dieselbilen ihop i Torslandafabriken i Göteborg. Det blev en blå Volvo XC90 som rullade av bandet.  Den första Volvodieseln kom redan 1979, efter 45 år blir dieselbilen ett museiföremål. Volvo flyttar direkt sin sista dieselbil till det nya museet World of Volvo. Men först var det dags för ett historiskt möte. Den allra sista dieseln fick träffa den allra första.  
– I andan av att fira vårt arv återförenade vi denna skönhet med en av våra allra första dieselbilar, Volvo 244, uppger Volvo Cars.

Volvo började med diesel 1979 med Volvo 244 GL D6 som hade en rak dieselsexa på 82 hästkrafter från Volkswagen. Volvo 850 TDI hade en femcylindrig diesel från Audi. Den första egenutvecklade dieselmotorn i Volvo kom först 2001 i Volvo V70, en femcylindrig commonrail-diesel. År 2013 kom de nya fyrcylindriga VEA-motorerna som lever kvar än idag. D5-motorn med dubbelturbo och Power Pulse i den sista XC90-dieseln har 235 hästkrafter och ett vridmoment på 480 Newtonmeter. 

45 år skiljer mellan Volvo Cars sista och första dieselbil.

– Evenemanget markerar en enorm milstolpe i vårt företags 97-åriga historia. Med denna flytt tar vi ett gigantiskt steg mot våra ambitioner att bli helelektrisk biltillverkare, samt nå noll utsläpp av växthusgaser 2040, uppger Volvo Cars.