Volvos drag i USA – ska öka med 75 000 bilar

Volvos nya plan ska ge ett jättelyft i USA. Nu ska försäljningen öka från 125 000 till 200 000 bilar per år. Hemligheten är nya stora USA-modeller – medan klassiska modeller läggs ner. 

Volvo Cars firade nyligen att de funnit i USA i 70 år. Då var det Volvo PV444 och senare Amazon som såldes till amerikanerna. Idag är det främst Volvo XC60 och XC90 som USA-köparna suktar efter. Men nu planerar Volvo en jätteoffensiv för att öka försäljningen från 125 000 bilar till 200 000 bilar per år, uppger Autonews.
– I år firar vi 70 år av Volvo Cars närvaro i USA. Vi har sålt över 5 miljoner bilar där och planerar att sälja många fler under de kommande åren, säger vd Håkan Samuelsson. 

Men fortfarande har de bara en procent av den gigantiska USA-marknaden. Volvo gör nu flera saker för att flytta fram sina positioner och öka marknadsandelen med 60 procent. Nästa år flyttar tillverkningen av Volvo XC60 för de amerikanska marknaderna till Volvos fabrik i South Carolina. Några år senare ska en helt ny bilmodell byggas i fabriken. Enligt Håkan Samuelsson blir det en stor eldriven SUV med en bensindriven räckviiddsförlängare som kan ladda batteriet

Volvos vd Håkan Samuelsson har dragit igång en jättesatsning på USA-markanden. En helt ny bilmodell skräddarsydd för USA planeras. Samtidigt försvinner de klassiska kombimodellerna.

Samtidigt lägger de ner ikoniska bilar som varit en favorit hos amerikanska hemmafruar i decennier. De slutar att sälja sina ikoniska herrgårdsvagnar i USA. Även sedanmodellen S60 som tidigare tillverkades i USA har gått i graven. Nu är det stora SUV:ar som gäller, en biltyp som mer eller mindre slagit ut kombibilar i USA. 

Volvo ska även stärka upp sitt återförsäljar- och servicenät i USA. Till 2030 ska målet på 200 000 sålda bilar vara nått. Ett annat knep är att rikta in sig med lokala kampanjer i varje delstat. USA är ett stort land med stora skillnader mellan de 50 delstaterna. 
– Vi ser inte USA som ett enda land; vi ser USA som 50 olika länder, säger Luis Rezende, VD för Volvo Cars America till Autonews. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt