Volvos djärva drag: Därför tog vi ny designchef utanför bilvärlden

Volvo Cars förklarar nu varför de gör det ovanliga draget att välja en designchef utan erfarenhet från bilindustrin. Planen är att förändra Volvos design med nya influenser. 
– Helt ärligt talat har vi så många människor i vår verksamhet som verkligen förstår bildesign, människor med decennier och decennier av erfarenhet. Det vi vill ta in nu är mer av industriell design, säger vd Jim Rowan till Autonews.

Volvochefen Jim Rowans drag att anställa en ny designchef helt utan erfarenhet från den traditionella bilbranschen har fått många att höja på ögonbrynen. Normalt sett har designchefer lång erfarenhet från olika märken och ska helst ha tagit fram några framstående bilmodeller. 

Thomas Ingenlath som tidigare var designchef hos Volvo Cars hade till exempel haft chefspositioner på Volkswagen, Skoda och Audi och låg bakom flera uppmärksammade Skodamodeller som Roomster, Yeti och Superb. Robin Page som nu petats som designchef har 31 års erfarenhet. Han har har arbetat på Jaguar, Rolls-Royce, Bentley och Bugatti innan han kom till Volvo.

Volvo Cars nya designchef Jeremy Offer kommer närmast från bildelningsstartupen Arrival.

Men Volvo Cars nye vd Jim Rowan som tidigare varit chef för mobiltillverkaren Blackberry och dammsugarföretaget Dyson tänker annorlunda i valet av ny designchef. Branschbedömare tror att det kan starta en ny trend. 

Enligt Jim Rowan har Volvo redan tillräckligt med personer som kan bildesign, det som främst behövs är nytänkande. Därför har han rekryterat Jeremy Offer som ny designchef. Offer har i första hand arbetat med industriell design och olika kunduppdrag och senast på den krisdrabbade startupen Arrival. 

Enligt Autonews källor ska designavdelningen varit för bunden till tidigare chefen Thomas Ingenlath, något som ligger bakom chefsbytet.

– När du arbetar för fyra eller fem olika kunder samtidigt, tänker du annorlunda. Det är vad vi försöker få in i mixen. Så vi kommer att blanda hans erfarenhet med den erfarenhet vi redan har i företaget och förhoppningsvis tar det Volvo till en ny nivå, säger Jim Rowan till Autonews.

Enligt Autonews källor ska petningen av Robin Page ha berott på att designavdelningen varit för bunden till arvet från företrädaren Thomas Ingenlath, och Volvos designförnyelse påstås vara försenad.