Volvo Cars huvudägare Geely storsatsar på batteribyten tillsammans med Nio. Här skakar Geelys grundare Li Shufu hand med Nios William Li.
– Genom detta strategiska samarbete inom batteribyte kommer de två parterna att stärka sitt samarbete i batteribytesindustrins kedja, påskynda antagandet av enhetliga standarder, utöka ekosystemet för batteribyte och laddning, säger Li Shufu.
Nio har varit en föregångare när det gäller teknik för snabb batteribyten i elbilar. I Kina kan bilägarna snabbt byta till ett fulladdat batteri på 2 163 bytesstationer. I Sverige finns det redan åtta stationer för batteribyte. Nio säljer sina bilar med ett utbytbart batteri som hyrs till bilen.
Nu hoppar Volvo Cars huvudägare Geely Holding på tekniken. Nio och Geely Holding har undertecknat ett strategiskt samarbetsavtal i Hangzhou, Zhejiang-provinsen, där Geely har sitt huvudkontor. De två bolagen ska arbeta tillsammans för utvecklingen av standarder för utbytbara batterier, konstruktion och delning av batteribytesnätverk, utveckling av batteribytesfordon och tillgången på batterier, uppger Cnevpost.
Det är ännu obekräftat vilka av Geelys bilmärken Volvo, Polestar, Zeekr, Lynk&Co, Lotus, Geely Auto och Livias som kommer att satsa på batteribyten. Volvo har tidigare uttryckt tveksamhet för att tekniken inte rimmar med deras krav på krocksäkerhet, kanske finns det anledning att omvärdera det.
– NIO och Geely delar en djup förståelse för batteribyte och har ägnat sig åt investeringar i teknologi och nätverk för batteribyte för privata bilar och kommersiella fordon och har stor erfarenhet av service och drift av batteribyte”, sa William Li, grundare, ordförande och VD för NIO.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter