Volvos nya infotainmentsystem har ställt till med problem för en del bilägare, uppger Vi Bilägare.
Det nya systemet har orsakat massor med buggar – bland annat bakhjul som låst sig.
– Vi känner igen några av de problem som rapporterats av kunden och har antingen redan eller kommer snart att lansera uppdateringar för att förbättra funktionaliteten eller åtgärda problemet i fråga, uppger Volvos PR-ansvarige Magnus Holst för Vi Bilägare.
Volvo har infört ett nytt infotainmentsystem som baserar sig på Googles Android. Systemet skulle bli snabbare och smidigare än det gamla systemet Sensus, men det verkar ha blivit tvärtom.
Enligt ViBilägare har Volvoägare drabbats av massor med buggar. Till exempel går det inte prata i i telefon via bilens handsfree när motorn är avstängd.
En ägare ViBilägare varit i kontakt med uppger att bränslevärmaren startar bara ibland och mjukvaran hänger sig när musik spelas. När ett obromsat släp ska backas kan hjulen låsas om föraren inte kryssat i en meny eller stängt dörren.
En annan ägare uppger att bilens GPS-system och internetuppkoppling slutade fungeras efter en vecka. Kunden har lagt många timmar på att söka säljare och kundtjänst som inte kunnat återkoppla med besked.
Vissa kunder har inte kunnat öppna bilen med nyckel, utan senast via appen och laddhybrider har laddat ur 12-voltsbatteriet som inte laddats via högvoltsbatteri.
– Även om vi strävar efter en sömlös upplevelse för alla våra kunder, och de flesta uppdateringar går smidigt, är buggar med uppdateringar inte helt ovanliga i någon mjukvarubaserad konsumentprodukt. Vårt fokus ligger på att minimera eventuella problem och åtgärda problemet för våra kunder, säger Magnus Holst på Volvo till ViBilägare.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter