Volvo-veteran: ”Planer på hemlig hybrid redan 1968”

Redan 1968 skissade Volvokonstruktörer i hemlighet på en elbil med bensinmotor. Planerna föll sedan i glömska, fram tills nu.
– Det klagades mycket på Volvobilarna, man sa att de släppte ut för mycket, då började vi diskutera en elmotor som drevs av en bensinmotor med konstant varvtal, säger Volvo-veteranen Kent Edgren.

Volvo Cars kommer att släppa en ny EREV-bil med en bensinmotor som laddar batteriet och som drivs av elmotorer. Enligt modellchefen Erik Severinsson är det i princip en elbil med förbränningsmotor. Bilen kan få en räckvidd på 150 mil och köras långt på enbart el. När planerna blev omskrivna hörde den gamla Volvoveteranen Kent Edgren av sig till Carup och berättade att planerna inte var nya – de fanns redan för 56 år sedan.

Den glada göteborgaren arbetade som konstruktör på Volvo i slutet av 1960-talet. Det var under en tid då bilmärket fick utstå mycket spe och skam över bilarnas utsläppsnivåer.
– Man skällde mycket på Volvo under den här tiden. Det var till och med många som jobbade på Volvo som istället hyllade Saab, man tyckte att de höga herrarna var alldeles för stelbenta och lyssnade inte, säger Kent Edgren.

För ett par veckor sedan avslöjade Volvo planerna på att börja tillverka en EREV-bil, en elbil med en bensinmotor som laddar batteriet.

På den tiden importerade Volvo förgasare från England. Stromberg-förgasarna drev den unga miljörörelsen till vansinne, eftersom de släppte ut så mycket avgaser.
– Vi hade de där engelska förgasarna, men där var det alltid så mycket strejker, så det fanns alltid Zenit från Tyskland i reserv, så att det alltid skulle kunna gå att få förgasare levererade, säger Kent Edgren.

Men på Volvo ställde de här förgasarna till problem. Effekten blev alldeles för höga utsläppsnivåer och med det följde dålig publicitet.
– Problemet låg i förgasaren, vi visste att det var anledningen till att Volvobilarna släppte ut så mycket. Men det var väldigt komplicerat att få till en bra blandning mellan bensin och luft, allra helst vid olika varvtal, säger Kent Edgren.

Volvo hade bekymmer med höga utsläpp redan i slutet av 1960-talet. En hybrid med elmotorer på hjulen diskuterades bland konstruktörerna.

Bland de som arbetade på fabriken diskuterade man livligt problemet med motorerna. Många ville hitta en lösning, men det var långt upp till de stora kontoren och svårt att få gehör.
– Jag minns att vi konstruktörer då diskuterade om elmotorer på hjulen och en bensinmotor med ett konstant varvtal som drev en generator, säger Kent Edgren.

Han minns tillbaka nästan 60 år i tiden. Många av konstruktörerna tog illa vid sig om alla elaka tungor.
– Det var framförallt en kille, Rolf Lund och han var skärpt. Honom lyssnade jag mycket på. Jag minns särskilt en dag när vi satt i fikarummet, det var hela gänget, de från dieselsidan och även militärfordon, då diskuterade Rolf och flera av oss andra om det inte skulle gå att bygga en elmotor till bilarna, säger Kent Edgren.

Många tror att elbilar är ett nytt påfund. Men Kent Edgren har en annan uppfattning.
– Den här tekniken är inte ny, den har funnits länge, men sättet att bygga den har förändrats och blivit mycket mer effektiv, säger Kent Edgren.
Ändå presenterade man aldrig planerna för de högsta cheferna. Gubbarna behöll sina idéer för sig själva.
– Men det blev aldrig presenterat högre upp i ledningen, därför blev det inget enskilt projekt och det var kanske lite synd, säger Kent Edgren.

Kort därefter förändrades allt. Volvo hittade en lösning på problemet och plötsligt var det som om elmotordrömmarna ebbade ut.
– Sedan något år senare kom direktinsprutningen och då kom de här samtalen av sig, efter det var inte behovet av elmotorer särskilt stora längre, säger Kent Edgren.

Han hade det bra på Volvo. Kent minns tillbaka och kommer ihåg när Volvo var ett annat företag än i dag.
– Jag minns när vi jobbade i fabriken i Hisingen och byggde PV. Sedan flyttade allt till Torslanda och blev mycket större. Jag gick vidare i karriären, men har alltid arbetat med teknik, säger Kent Edgren.

Han tycker fortfarande om fordon, allra helst sådana med två hjul.
– Jag har fem gamla motorcyklar, två av dem kör jag, det är ett intresse som jag har med mig genom hela livet, säger han.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester