Volvo har i tysthet gett sin storsäljare XC40 en ansiktslyftning.
Redan i dag kan förändringarna ses i Volvos konfiguration.
Efter fyra år får Sveriges mest sålda bil en ny front med nya strålkastare.
TEST& BETYG: Så bra är Volvo XC40 Recharge
Populära SUV:en Volvo XC40 finns som bensinbil, laddhybrid och elbil.XC40 vann Årets Bil 2018 och har varit en av Volvos mest framgångsrika modeller någonsin. Förra året blev det den näst mest sålda Volvomodellen globalt efter XC60. I Sverige har Volvo XC40 varit den mest sålda Volvomodellen de senaste månaderna, och är också Sveriges mest sålda bilmodell just nu.
Efter fyra år är det nu dags för en ansiktslyftning. Helt i tysthet har Volvo uppdaterat modellen i sin konfigurator. XC40 får en ny front med lampor lånade från den elektriska C40-modellen. Övriga förändringar är subtila.. Fälgarna kommer också i ny design.
Volvo har också ändrat på sina utrustningsnivåer. De gamla paketen med Momentum, Inskription och R-design är ett minne blott. Numera heter det Core, Plus och Ultimate. Dessutom kan kunderna välja på Dark och Bright.
Den elektriska Recharge-versionen får samma utseende på grillen som hos C40, medan de versionerna som har förbränningsmotor får ett eget nytt utseende på grillen.
Insidan får endast små subtila förändringar, det handlar mest om nya material och färger. Samtliga modeller får Google-systemet som redan sitter i de elektriska versionerna av XC40. Men varför ändra på ett vinnande koncept – XC40 sålde i närmare 200 000 exemplar under 2021.
Många trodde kanske att Volvo skulle ge laddhybriden ett större batteri, men det verkar inte ha skett ännu. Räckvidden är fortfarande 44 km. Volvo har fått kritik för att de säljer XC40 med ett mindre batteri än syskonbilen Lynk & Co 01, men ändå tar ut ett högre pris.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter