Volvo tar patent på superteknik till nya EX60

Volvo Cars tar nu patent på ny superteknik från Tesla. Tidigare har företaget sagt att den nya tekniken ska göra Volvo EX60 15–20 procent billigare att tillverka jämfört med dagens bilar.

Volvo har investerat 10 miljarder i att bygga ut sin fabrik i Torslanda. Tillverkaren har bland annat investerat i två stycken gigapressar från Bühler som gör att hela karossdelar kan formpressas i aluminium, istället för att svetsas ihop av 100 delar. Nu har Volvo dessutom tagit patent på sin nya superteknik.

Volvos patentansökan handlar om gjutna komponenter till ett fordon, och tidigare har företaget sagt att hela bakvagnen på nya EX60 ska formgjutas av aluminium på en ny plattform. Tekniken gör bakchassit 50 procent lättare och använder 84 procent färre svetsfogar. Nya Volvo EX60 får den helt nya SPA3-plattformen, och därefter ska alla nya Volvomodeller byggas på samma konstruktion. Idag finns det flera olika plattformar som bilarna byggs på, vilket medför onödiga kostnader.

De nya megapressarna från Bühler är nu installerade i Torslandafabriken. De stora pressarna är 7,6 meter höga och och väger över 1000 ton per styck. De arbetar med ett tryck på 8400 ton.

Enligt Volvo ska den nya konstruktionen göra att bilarna blir 15–20 procent billigare att tillverka. Besparingarna sker bland annat genom att den nya plattformen är helt anpassad för elbilar. Efter bakvagnen är batterilådan en möjlig del att pressgjuta. Tesla var först med tekniken, flera biltillverkare försöker nu följa efter.

Nya Volvo EX60 blir den elektriska motsvarigheten till kassakon XC60, som är Volvos bästsäljande modell. Det första exemplaret har redan tillverkats och börjat provköras. Den nya bilen kommer att dela mjukvara med dagens Volvo EX90 och den kommande ES90.
LÄS MER: