Volvo stäms av ägare: ”Elbil kan rusa plötsligt”

I Norge har sju av Volvos elbilar skenat på ett oförklarligt sätt. Nu stäms Volvo av en ägare i Kalifornien som hävdar att även hans elbil skenar.
– Många ägare har rapporterat tillbud och faktiska kollisioner till följd av felet, skriver Volvo-ägaren Robert Beckers advokater.

Norge har skakats av sju gåtfulla fall av skenande elbilar från Volvo. I ett av fallen dödsstörtade en man från fjärde våningen på ett p-hus. Så sent som för några dagar sedan uppmärksammade Carup att fallet förbryllar haveriutredarna. Mannen satt inte i förarsätet när han omkom i den skenande elbilen, utan i passagerarsätet. 

Även i de andra fallen uppger förarna att de inte tryckt ner gaspedalen. Enligt flera haveriutredningar ska dock bilarnas svarta låda visa att gaspedalen var nedtryckt. Men nu stäms Volvo av en ägare i Kalifornien som upplevt samma sak. Han påstår i sin stämningsansökan att han har en förklaring. Enligt stämningsansökan ska det finnas en en defekt i drivlinans styrsystem. Det ska få fordonen att plötsligt öka hastigheten och hoppa framåt eller bakåt, utan eller med minimal gaspådrag från föraren.

Övervakningskameran fångade när norske ägaren Rolf Strøms XC40 Volvo brakade rakt in i en garagevägg. Även den stora bilden ovan är från ett fall i Norge. Foto: Viking.

Den amerikanske Volvoägaren Robert Becker hävdar i sin stämning att felet uppstår när förare växlar från parkering till körläge eller backväxel, särskilt i upp- eller nedförsbacke i låga hastigheter, eller när de parkerar bilarna. Särskit när One Pedal Drive är aktiverat.
– Den oförutsägbara karaktären hos fordonens acceleration kan leda till kollisioner, särskilt i vanliga körsituationer som parkering, att köra in i trafik eller vid körning i korsningar. Många ägare har rapporterat om tillbud och faktiska kollisioner till följd av felets manifestationer, hävdar Beckers ombud i stämningen. 

Robert Becker leasade en ny 2024 XC40 Recharge i september förra året. Han hävdar att han vid flera tillfällen upplevt att bilen flera gånger plötsligt ryckt iväg med honom. Enligt Becker ska det bero på problem i Volvos programvara för One Pedal Drive, Battery Energy Control Module och Vehicle Control Unit. Han hävdar också att det kan finnas svagheter i hårdvaran, som gaspedalens kabelhärva. 

En Volvo XC40 störtade ut från fjärde våningen på ett p-hus i Norge där föraren dog.

Nu uppmanar han fler drabbade att delta i en grupptalan. Enligt stämningen ska Volvo ha känt till felet. Juristerna åberopar därför begrägerilagar och konsumentlagar i Kalifornien. Robert Becker kräver skadestånd och att Volvo ska informera om den påstådda defekten samt återkalla och åtgärda problemet. 

Carup har sökt Volvo för en kommentar om stämningen, men de har inte svarat. I Norge har Volvo tidigare kommenterat dödsolyckan efter att en bil skenat.
– Den tragiska olyckan har gjort ett djupt intryck på oss på Volvo, och våra tankar och kondoleanser går fortfarande ut till familjerna. Detta är en fråga vi har tagit på största allvar, och vår prioritet har varit att bistå polisen i deras utredning och att försöka ta reda på vad som hände, skriver Volvochefen.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt