Volvo visar upp världens längsta elbuss. En ny dubbelledad elbuss är hela 28 meter lång och har plats för 250 passagerare. Den petar nu BYD som världens längsta elbuss.
Elektriska bussar kommer mer och mer och även Volvo satsar hårt på elbussar. Nu har Volvo börjat leverera de första exemplaren av sin nya dubbelledbussar. Bussarna kommer att trafikera Curitiba i Brasilien, Bogotá i Colombia och Mexiko City.
Det handlar om världens längsta elbuss. Den dubbelledade bussen är hela 28 meter lång och tar 250 passagerare. Tidigare var BYD K12A längst, men den svenska bussen förpassar den kinesiska bussen till andraplatsen. Den nya rekordlånga bussen bygger på Volvos nya flexibla BZR-plattform.
Den dubbelledade elbussen är utrustad med två elmotorer på 200kW, vilket motsvarar totalt 540 hästkrafter. Bussen har en automatlåda, som bygger på Volvos beprövade I-Shift-växellåda. Växellådor är relativt ovanligt för elfordon, men gör det enklare att ta sig uppför backar, minskar vibrationerna, förbättrar prestandan och förlänger livslängden på bussen, vilket ger lägre underhållskostnader.
Den totala laddningstiden varierar mellan två och fyra timmar. Det finns dessutom möjlighet att installera laddare på taket för snabbladdning.
– Ett BRT-system med de här bussarna kan transportera lika många passagerare som ett tunnelbanesystem, men har mycket lägre implementerings- och driftskostnader och inga utsläpp”, säger André Marques, vd för Volvo Bussar i Latinamerika.
Den dubbelledade elbussen har samma egenskaper som föregångaren med dieselmotor. Den har samma axlar, fjädring och chassiram med hög kapacitet, men nu med Volvos elektriska drivlina.
– Vi kombinerar den tillförlitliga mekaniska basen från våra dubbelledade dieselbussar med den senaste Volvoteknologin för elbussar, säger Alexandre Selski, direktör för elektromobilitet på Volvo Bussar i Latinamerika.
Dubbelledade bussar är en utveckling av de traditionella ledbussarna och konceptet introducerades av Volvo Bussar för mer än 30 år sedan. Sedan dess har ett dussintal städer i Latinamerika använt de extremt långa bussarna. Den kommer att tillverkas på Volvos fabrik i Curitiba och kan exporteras till flera länder.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter