Volvos kombimodeller är på väg att gå i graven. I Finland släpps nu Volvo nu V90 Classic – ett säkert tecken på att modellen är på väg att säga farväl.
Volvo var under många år synonymt med kombimodeller. Men köparna sviker Volvos herrgårdsvagnar, istället är det SUV:ar som dominerar försäljningen fullständigt. Hittills i år är 87 procent av alla sålda Volvobilar SUV:ar. Bara 6 procent är kombibilar. Volvo har meddelat att de framöver bara ska satsa på SUV:ar. Nu ser det ut som att en av Volvos sista kombimodeller är på väg att läggas ner.
När en Volvomodell släpps i Classic-modell brukar det vara ett säkert tecken på att modellens livstid går mot sin ände. Greppet startades redan med Volvo 240 Classic och har varit en succé genom åren. Volvo släpper en fullutrustad avskedsmodell till attraktivt pris och kallar den Classic – och många köpare passar på att slå till på en beprövad modell utan barnsjukdomar.

Nu släpps kombin Volvo V90 i Classic-utförande – i Finland. Volvo har lastat laddhybrid-versionerna av V90 fulla med utrustning. Köparna får bland annat panoramatak i glas, läderklädsel, Harman Kardon-stereo och head-up-display. I Finland ligger priset på 65 495 euro.
Under flera år var Volvo V90 Sveriges mest sålda bilmodell. Idag rullar 70 000 bilar i Sverige, men de senaste åren har försäljningen varit högst blygsam. Förra året nyregistrerades 2789 bilar. I Sverige ser det dock ut som vi blir utan Classic-modellen.
– Detta är ett lokalt initiativ från det finska säljbolaget som de valt att kalla ”Classic”. I Sverige finns ”Plus Nordic Edition”, uppger Magnus Holst, informationschef för Volvo Cars i Sverige.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter