Volvo Cars bekräftar nu att de kastar ut sin omstridda leverantör. Mitt under en pågående konflikt som hotar det krisande teknologiföretagets existens.
– Volvo Cars har beslutat att ta bort lidarsensorn från sina EX90- och ES90 bilar samt avsluta sitt samarbete med leverantören Luminar, uppger Volvo Cars till Carup.
Lidar är en form av ljusradar som ska ge bilen möjlighet att upptäcka hinder och skapa mer avancerade säkerhetssystem. Den har varit en central del i Volvos planerade teknikskifte. Men nu är det slut. Enligt Reuters har Volvo formellt meddelat att relationen till Luminar upphör. Det innebär att en av Volvos mest omtalade satsningar på avancerade sensorer nu skrotas. Beskedet fick Luminars aktie att rasa med sju procent, och den handlas nu på den lägsta nivån någonsin sedan börsnoteringen till 0,96 USD.
I förra veckan framkom att det krisande amerikanska lidarbolaget Luminar kräver Volvo på skadestånd för kontraktsbrott. Volvo hade då stoppat lidarsensorerna i elbilarna EX90 och ES90 och meddelat kunder att det berodde på komponentbrist. Dokument i USA visade samtidigt att Volvo inte bara stoppat systemet, utan även övervägt att ta bort det helt från kommande modeller.
– Vi för diskussioner med lidar-leverantören Luminar, uppgav Volvo Cars till Carup då.


Luminar själv har tidigare beskrivit Volvos beslut som ett hårt slag. Företaget har hävdat att Volvo från april 2026 inte längre tänker använda deras Iris-lidar som standard i EX90 och ES90 och att beslutet om nästa generations sensor Halo skjutits upp flera år. Bolaget befinner sig redan i en akut ekonomisk kris och kallar Volvos stopp för ”betydande skador”.
När Volvo lanserade sina EX90 och ES90-modeller var lidar en viktig del i bilarnas säkerhet. Men nu har Volvo tänkt om och ska sälja bilarna utan laserradar.
– Volvo Cars har beslutat att ta bort lidarsensorn från sina EX90- och ES90 bilar samt avsluta sitt samarbete med leverantören Luminar. Vi har fattat detta beslut för att begränsa företagets exponering mot risker i leveranskedjan. Det är ett direkt resultat av att Luminar inte har uppfyllt sina avtalsenliga skyldigheter gentemot Volvo, uppger Volvo Cars medieavdelning för Carup.
Enligt Volvo kommer bilarna fortfarande ha en hög säkerhet, även utan Lidar.
– Uppsägningen av avtalet med Luminar innebär att lidar inte längre kommer att erbjudas på någon EX90- eller ES90-bil från modellår 2026 och framåt. Volvo Cars produkter kan leverera en hög nivå av säkerhet och förarstöd – med eller utan lidar. Detta tack vare bilarnas kraftfulla core computer, i kombination med deras avancerade sensorer.
Kunder som redan beställt Volvo EX90 och ES90 kommer att få tillbaka 16 000 kronor av Volvo Cars.
– Denna situation påverkar vissa kundordrar, och vi beklagar eventuella bekymmer detta kan orsaka. Vi är som jag tidigare kommunicerat för närvarande i färd med att kontakta berörda kunder.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















