Volvo Cars ingår partnerskap med en enorm havsbaserad vindkraftsanläggning. Västvind vindkraftspark ska producera el som motsvarar hela Göteborgs behov idag.
– Vi arbetar hårt för att minska koldioxidavtrycket från bilens hela livscykel inklusive den el som används för att tillverka bilarna och deras batterier, säger Johan Lannering, chef för strategiska samarbeten på Volvo Cars.
Volvo Cars och Eolus har tecknat en avsiktsförklaring om samarbete kring det havsbaserade vindkraftsprojektet Västvind utanför Göteborg. Planen är att vindkraftsparken ska leverera el till Volvo Cars verksamheter på Hisingen. Västvind vindkraftspark planeras få en installerad effekt om 1 000 MW med potential att producera 4-4,5 TWh förnybar el per år. Det motsvarar dagens el- och effektbehov för hela Göteborg. Ambitionen är att projektet ska stå klart 2029 om nödvändiga tillstånd beviljas.
– Världen står inför en massiv utmaning i och med klimatkrisen. Volvo Cars har en målsättning om att 2030 endast sälja helt elektriska bilar. Vi arbetar hårt för att minska koldioxidavtrycket från bilens hela livscykel inklusive den el som används för att tillverka bilarna och deras batterier. Genom att satsa på el från havsbaserad vindkraft utanför Hisingen vill vi säkra våra möjligheter att få närproducerad, förnybar el till en rimlig kostnad, säger Johan Lannering, chef för strategiska samarbeten på Volvo Cars.
Västvind vindkraftspark ligger i Kungälvs och Öckerös kommuner samt i svensk ekonomisk zon. Vindkraftsparken väntas få en installerad effekt på 1 000 MW och har potential att generera 4-4,5 TWh förnybar el per år. Tillståndsansökan, med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning, lämnades in till Mark- och miljödomstolen och regeringen under juli 2023. Byggstart planeras till 2027 med färdigställande 2029. Eolus äger 95 procent av projektet och Göteborgs Hamn AB 5 procent.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter