Volvo satsar 10 miljarder i Göteborg – på superteknik från Tesla

Volvo gör en jättesatsning på ny teknik i fabriken i Torslanda i Göteborg. 
Närmaste åren investeras 10 miljarder kronor på att införa megagjutning – en teknik Tesla är först med. 
– Torslanda är vår största fabrik och kommer att spela en avgörande roll i vår pågående omvandling när vi går mot att bli en helt elektrisk biltillverkare senast 2030, säger vd Håkan Samuelsson. 

Volvo ska redan 2030 vara ett helt elektriskt bilmärke och växa kraftigt i antal tillverkade bilar. Därför satsar Volvo Cars 10 miljarder kronor i sin fabrik i Torslanda de närmaste åren, som en förberedelse inför tillverkningen av nästa generations elbilar.

Den stora nyheten är att Volvo satsar stort på megagjutning, där stora delar av bilen guts i aluminium i gigantiska pressar. Det är en teknik som Tesla är först med i sin nya Gigafactory i Berlin. Volvo kommer även att bygga en ny batterimonteringsanläggning och en helrenoverad målnings- och slutmonteringsverkstad.

Stora delar av chassit gjuts i ett stycke i en enorm megapress. Tesla använder redan tekniken – Volvo kan bli tvåa.

Det är Volvos nästa stora satsning efter att Volvo Cars och Northvolt berättat att man investerar 30 miljarder kronor i utveckling och tillverkning av batterier i Hisingen. 

– Med de här investeringarna tar vi ett viktigt steg mot vår helt elektriska framtid och förbereder oss för ännu mer avancerade och bättre elektriska Volvobilar, säger vd Håkan Samuelsson. – Torslanda är vår största fabrik och kommer att spela en avgörande roll i vår pågående omvandling när vi går mot att bli en helt elektrisk biltillverkare senast 2030.

LÄS MER: Volvo tar patent på ny typ av mittkonsol

Megagjutning av karossdelar i aluminium är den viktigaste nyheten i 10-miljarderssatnsingen. Megagjutning sparar både kostnader och tid, dessutom sägs det vara mer hållbart. Volvo kan bli den andra tillverkaren efter Tesla som inför tekniken. Stora delar av bilens golv och chassi ska gjutas som en enda aluminiumdel.

Torslandas gamla måleriverkstad ska moderniserats i satsningen.

Förutom megagjutning ska Volvo renovera fabrikens gamla måleriverkstad. Dessutom ska batterier monteras i en ny verkstad. 

– Idag är en stor dag för Torslanda-fabriken eftersom vi med det här investeringspaketet förbereder den för framtiden, säger Javier Varela, head of engineering and operations på Volvo Cars. 

– Vår framtid som företag är helt elektrisk och det kräver en rad uppgraderingar i hela anläggningen för att säkerställa att Torslanda kan fortsätta att bygga premium-elbilar av högsta kvalitet.

Torslanda-fabriken har i dag en årlig produktionskapacitet på 300 000 bilar. Fabriken invigdes i april 1964 av Gustaf VI Adolf och var länge landets största enskilda arbetsplats. För närvarande kör Torslanda-fabriken treskift och sysselsätter cirka 6500 personer. Enligt Dagens Industri kommer investeringarna inte att leda till fler arbetstillfällen.