Volvo går i Saab-fällan, fruktar kunde motorjournalisten Alrik Söderlind. Svenska Volvo riskerar att tappa sin särart när allt mer av tekniken i bilarna kommer från Kina.
– Jag säger att vi inte alls håller med om det, säger Magnus Holst, presschef på Volvo Cars i Sverige.
Under General Motors-epoken delade Saab teknik med bland andra Opel. Det sved i den svenska ingenjörssjälen. Saab har alltid varit en nytänkande uppstickare i bilvärlden. På slutet sattes Saab-emblem på Subaru och Chevrolet. Alrik Söderlind är en erfaren motorjournalist. Han är rädd att Volvo Cars går i Saabs fälla.
– Jag har varit i Kina och tittat på nya Volvo XC70 och det gjorde mig orolig, säger Alrik Söderlind.
Men enligt Volvo
Nya Volvo XC70 tillverkas helt i Kina, på en kinesisk plattform från Lynk & Co. Elbilen Volvo EX30 har fått sin tillverkning flyttad till Belgien från Kina för att undkomma EU-tullar på kinesiska bilar. Bilen delar teknik med flera kinesiska elbilar från Geely Auto, bland annat Zeekr X. Designen är unik för Volvo, men under skalet är en stor del av delarna gemensamma med modeller från Geely.
– Det är Geelybilar som man sätter Volvoemblem på, säger Peter Bryntesson, vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen som företräder underleverantörer inom fordonsbranschen.

Nyligen gick Volvo Cars-chefen Håkan Samuelsson ut och visade kursen för framtiden. Företaget ska satsa mot högre lönsamhet genom att sänka kostnaderna genom att samarbeta ännu djupare med kineserna i Geely. Det har redan gjort att Volvo kunnat spara in 1000-tals svenska jobb. Men redan i dag delas mycket teknik och delar mellan Volvo och Geely.
– Volvo Cars har jobbat tillsammans med Geely Auto i många år. Och många av produkterna ute på marknaden idag är gemensamt utvecklade. Men jag tycker att det är glädjande att man nu också pratar mycket mer om samarbetet, säger Per Ansgar, vd för Geely i Sverige till EFN Ekonomikanalen.
Volvo har inget val
Europas bilmärken står och stirrar mot avgrunden. Företag som en gång i tiden badade i kaviar kämpar nu för att hålla näsan ovanför vattenytan. Och det blir sämre och sämre för varje år.
– Enligt en undersökning nyligen visade det sig att de europeiska fordonstillverkarna är nere på noll i vinst. Det är inte alls bra och man behöver göra något, säger Peter Bryntesson.


Kinesiska delar är en nödvändighet för att Volvo ska överleva. Det menar experten. Precis som Saab en gång försökte rädda sig själva från undergång genom att adoptera GM-teknik.
– Då får man titta på andra sätt att bygga bilar och tjäna pengar. Att göra det tillsammans med Geely i Kina och sedan sätta svenska flaggor på dem är ett sätt, säger Peter Bryntesson.
Geelys svenska chef förklarar var man kan tjäna pengarna. Genom att slå ihop många bilmärken under ett och samma paraply kan de tillsammans spara pengar och bli konkurrenskraftiga.
– Det är just kring plattformar och inköp som man ser de stora vinsterna, säger Per Ansgar till EFN.
Detta är inte unikt för Volvo. Alla européer använder asiatisk och kanske framförallt kinesisk teknik.
– Det här är en trend ,som alla hakar på. Om vi tittar på Volkswagen så släpper de en modell som det andas mycket Xpengs ingenjörer över, säger Peter Bryntesson.
På några få år har Kina gått från att vara ett land med häst och vagn till att bygga några av världens bästa bilar. Ända sedan Maos dagar har de drömt om egna bra bilmärken. Nu finns det hundratals.
– Generellt sett så utvecklas ju Kina väldigt snabbt och har en väldigt hög förändringstakt. Där finns mycket att dra nytta av. Volvo Cars kan lära sig mer av kinesisk snabbhet, och helt enkelt bli snabbare på alla plan, säger Per Ansgar.

Fordonsindustrin är en del av ett kretslopp. Omkring dem finns underleverantörer. Deras överlevnad hänger på att biltillverkarna går bra.
– Volvo tycker nog att det här är bra. För vår del inom komponentbranschen håller vi nu på att utreda detta och vad det innebär för svenska leverantörer. Det behöver nödvändigtvis inte bara vara dåligt. Det kan också bli så att de bilar som tillverkas i Europa kommer att ha europeiska delar i sig, säger Peter Bryntesson.
Den bilvärld som vi en gång kände är borta. Nuförtiden konkurrerar inte länderna med varandra. Gränserna har försvunnit. Volvo är inte ett svenskt företag som under folkhemstiden. Om det ska överleva behöver man titta på nya lösningar.
– Om man inte tjänar några pengar får man titta över verksamheten och se hur det ska lösa sig. Och då kan det här vara ett bra sätt, avslutar Peter Bryntesson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















