Tiden med täta modellbyten inom bilindustrin kan vara över. Tesla Model S har nu levt i över 10 år och Volvo planerar att låta bilarna leva längre än tidigare.
– Precis som med din telefon ändras inte designen men funktionaliteten ändras på grund av mjukvaruuppdateringar, säger Volvo Carss strategiske rådgivare Lex Kerssemakers till Autonews.
Den traditionella bilindustrin har länge hållit på med täta modellbyten vart tredje till femte år. Tesla har valt att istället hålla liv i sin Model S i mer än 10 år. Nu erkänner Volvo att bilarna inte kommer att bytas ut vart fjärde år framöver.
– Jag är inte säker på om det är hållbart att byta bil vart fjärde till femte år. När det kommer till exteriören ser bilarna så bra ut nuförtiden att jag inte är så säker på hur många som kan säga om det är en gammal eller ny bil efter fyra år, säger Lex Kerssemakers, strategisk rådgivare hos Volvo Cars till Autonews.
Efter att ha jobbat i flera decennier på toppositioner inom Volvo Cars handplockades Lex Kerssemakers av nye vd:n Jim Rowan till rollen som strategisk rådgivare till ledningen. Nu avslöjar Kerssemakers lite om Volvos nya strategi.
– Jag tror att uppgraderingarna kommer att göras av interiören, specifikt genom digitalisering och mjukvara. Precis som med din telefon ändras inte designen men funktionaliteten ändras på grund av mjukvaruuppdateringar, säger han till Autonews.
Istället för nya karosser och ansiktslyftningar kan bilköparna räkna med att datasystemen och inredningarna förbättras, snarare än att företaget måste köpa nya delar till nydesignade karosser.
– Volvo kommer att fokusera på interiören, på infotainmentsystemet och användarupplevelsen snarare än att lägga mycket pengar på en annan stötfångare eller strålkastare. Ur ett hållbarhetsperspektiv, som är av växande betydelse för hela affärsekvationen.
Många kunder vill att Volvo ska gå tillbaka till Volvo 240:s boxiga design, men det kommer inte att hända, så konservativa blir inte Volvo runt exteriördesignen.
– Om du vill vara relevant i framtiden måste du anpassa dig efter konsumenternas behov. Det är vad vi har gjort. Du skulle inte tro hur många som har frågat mig på bilmässor, “Varför går du inte tillbaka till 240:ans boxiga design?” Svaret är: Vi kan bara generera 250 000 kunder med den designen eftersom publiken är relativt begränsad.
Lex Kerssemakers kommer nu att vara rådgivare i upp till 12 månader, sedan ska han ägna sig åt att renovera veteranbilar och hjälpa startups hemma i Nederländerna.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter