Volvo Cars tänker inte gå in i det kaotiska priskriget på elbilar Kina. Företaget väntar istället ut att nya kinesiska bilmärken ska försvinna.
– Vår strategi är att inte hoppa in i det här blodbadet, säger vice vd:n Björn Annwall till Ekot.
Utvecklingen för Volvo Cars i Kina har varit svagare än på andra marknaden i år. Framförallt är det på den växande elbilsmarkanden som företaget har haft svårt att hävda sig. Hittills i år har Volvo bara sålt drygt 3000 elbilar i Kina. I november blev 264 elbilar, en droppe i havet på världens största elbilsmarknad. I förra veckan bytte Volvo Cars ut Kina-chefen ut för andra gången på mindre än fyra månader.
Nästa år lanserar tre nya modeller som kan hjälpa Volvo Cars att flytta fram positionerna i Kina: EX30, EX90 och lyxbussen EM90. Men Volvos vice vd Björn Annwall avslöjar nu att företaget inte kommer att jaga volym till varje pris.
– Det är ett enormt priskrig, vilket gör att de flesta säljer bilar till under materialkostnaden och förlorar väldigt mycket pengar. Vår strategi är att inte hoppa in i det här blodbadet som är på ganska låga prispunkter. Det är verkligen inte premium, säger han till Ekot.
Istället är Volvos strategi att vänta ut att vissa av de 30-40 nya bilmärken som lanserats och dumpar priserna ska försvinna och konkurrensen lätta.
– Det kommer bli en konsolidering, det kommer ta något eller några år innan det läkt ut, säger Annwall.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter