Volvos kaxiga löften med nya elbilen EX60. Lovar att spöa tyska konkurrenter som har 80 mils räckvidd på alla viktiga områden.
– Det kommer att vara den bästa elbilen i världen, säger teknikchefen Anders Bell.
Volvo Cars krattar manegen för att rulla ut nya elbilen EX60. De vill tysta tvivlarna som tror att de svettats över BMW:s elbil Neue Klasse med 80 mils räckvidd. På sitt investerarmöte förra veckan visade de upp en powerpoint-bild som får vissa att tappa hakan. Volvo hade radat upp prestigetyskarna Audi Q6, Mercedes GLC och BMW iX3. Ovanpå EX60:s hemliga data låg en platta – och en stor smiley.
– Vi är övertygade om att EX60 kommer att slå sina huvudkonkurrenter inom nyckelområdena, slår Volvo fast.
Volvos teknik och ingenjörschef Anders Bell avslöjade mer om hur EX60 ska spöa tyskarna. Svenska ingenjörer har utvecklat en helt ny plattform för elbilar som Volvo kallar för SPA3. Bell, som jobbat på Tesla, har hållit i taktpinnen. Håller han sina löften kommer han även att slå sitt gamla företag.
– SPA3. Först och främst, jag får många frågor. Vi är superexalterade. Superexalterade, inför 21:a januari säger jag vanligtvis att det enda vi inte uppfunnit – jag önskar att jag hade – är en tidsmaskin. För jag vill alltid åka tillbaka i tiden och fixa saker. Man kan alltid göra saker bättre. Men den här gången vill jag faktiskt resa in i framtiden för jag kan inte vänta tills 21:a januari när vi kommer tillbaka hit till Stockholm för att lansera vad som kommer att vara den bästa elbilen i världen, säger Anders Bell under sitt anförande på investerarmötet.


Volvo har investerat över 10 miljarder kronor kronor i helt ny teknik för elbilar. Nu får inget gå snett. Det här kan vara den viktigaste bilen som Volvo visat, även om den klyschan sagts många gånger.
– Det är ett historiskt ögonblick för oss. Vi är i tid, vi håller kostnad och vi håller kvalitet. Ja, vi arbetar extremt hårt vid denna tidpunkten, vilket vi alltid gör, inför en stor lansering. Detta är möjligen den viktigaste lanseringen i företagets historia. Vi arbetar extremt hårt, som vi alltid gör inför en stor lansering, särskilt på en ny plattform.
I september visade de tyska tillverkarna upp sina senaste underverk på bilmässan i München. BMW:s Neue Klasse med 80 mils räckvidd imponerade mest. Den hyllades stort av en enig journalistkår. Men Volvo säger sig ha en ännu bättre bil.
– Så vi tror, ja, jag vet på ett sätt, men vi tror att SPA3 är den bästa elbilsplattformen i världen. Ni såg alla IAA Munich, massor av avslöjanden, jag kommer tillbaka till några referenspunkter. Vi såg det också och vi är superövertygade efteråt. Vi har en riktigt bra produkt, en fantastisk plattform som kommer här, där vi kan skala hela företagets affärsbehov på ett helt nytt sätt från den minsta elbilen till den största elbilen.

Volvos elbilar i dag är till stor del kompromisser, men kvarlevor från förbränningsbilar. Nu har de börjat med ett vitt ark. Den perfekta elbilen ska skapas genom batterier, elmotor, HVAC och chassi designats som en enhet. Batteriet blir en mindre revolution och har 20 procent högre energitäthet än tidigare. Anders Bell pratar också om 33 procent lägre energiförbrukning. Dessutom ska det gå betydligt fortare att ladda. Resultatet kan bli en enorm räckvidd på över 80 mil, ingen utomstående vet i dag säkert.
– Det är alla dessa små saker. 33 % lägre energikonsumtion, du får mycket längre räckvidd. Det kommer vara tydligt när vi lanserar EX60. Detta är en nyckeln till hur vi kan uppnå den räckvidden, säger Anders Bell.
De exakta datan om bilen håller Volvo hemliga till 21 januari 2026 då hela härligheten avslöjas. Men Volvo lovar något stort.
–Vi har något riktigt, riktigt bra som kommer här. Bakom detta smiley är, jag menar, det här är traditionella bilprestanda. Men vi har alla orsaker i världen att le här. Vi har den “Neuest” Klasse EX60. Vi älskar en bra konkurrens, all respekt för vad de har uppnått i Tyskland här. Men vi blomstrar verkligen.
– Men vi har en riktig vinnare som kommer här, inte bara i ett datablad, utan som en total integrerad produkt, avslutar Bell.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















