Volvo och Polestar kritiska mot rivet motorförbud

Volvo och Polestar protesterar mot EU:s helomvändning. De vill inte att EU river upp förbudet mot förbränningsmotorer. 
– Det är så uppenbart i Tyskland att alla vill försvara det förflutna, de vill inte ändra på någonting, bara försvara det de har, säger Polestars tyske vd Michael Lohscheller till The Guardian

Nu kommer nyheten att EU river upp sitt förbud mot att sälja bilar med förbränningsmotorer från 2035. Flera ledande EU-politiker bekräftar att EU svängt och kommer gå ut officiellt med nya regler den 10 december. Ett protestbrev från Tysklands förbundskansler Friedrich Merz blev tungan på vågen. 
– Vi skickar rätt signal till kommissionen med det här brevet, sade Merz. 

Men de möter genast protester. Från svenska biltillverkaren Volvo Cars och svensk-kinesiska Polestar. De har satsat hårt på elbilar och trott att EU skulle hålla sina löften och krav till bilindustrin. De har många tentakler till Kina via sin kinesiska huvudägare och varnar för att ett upprivet förbud bara är en återvändsgränd. 
– Kineserna kommer att etablera fabriker i Ungern och Slovakien, Rumänien … på låglönemarknader. Jag tror inte att det är möjligt att hålla dem utanför EU med tullar. Man behöver bara möta dem ansikte mot ansikte och konkurrera med dem, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson till The Guardian.

Flera toppolitiker i EU bekräftar för Handelsblatt att EU river upp sitt förbud mot att sälja bilar med förbränningsmotorer. Nu får de av kritik från Volvo Cars och Polestar.

Enligt Håkan Samuelsson har myndighetskrav drivit bilindustrin framåt genom decennierna. Han liknar elbilskravet med säkerhetsbälten och katalysatorer som också mötte motstånd. 
– Om de inte vore obligatoriska skulle vi förmodligen ha 30 procent av våra bilar utan säkerhetsbälten och om man tar hänsyn till den extra kostnaden skulle vi förmodligen inte heller ha några bilar med katalysatorer om de inte vore obligatoriska.

Polestar tillverkar bara elbilar och skulle kunna bli en av vinnarna på ett förbud. Vd Michael Lohscheller menar att det upprivna förbudet kommer kosta jobb istället för att rädda dem. Enligt honom kommer kineserna inte pausa, utan istället ta över när europeisk bilindustri fortsätter i gamla hjulspår. Han är mycket kritisk till att Tyskland som varit mest pådrivande blivit bakåtsträvande istället för att våga satsa på det nya. 
– Det är en inställning, en attityd. Jag var i Kina och Korea förra veckan och kom tillbaka till Tyskland, mitt hemland. Det är så uppenbart i Tyskland att alla vill försvara det förflutna, de vill inte ändra på någonting, bara försvara det de har. Jag kan tala med auktoritet eftersom jag är tysk. I Kina och USA är det som ‘vad är nästa idé? Vad är nästa projekt? Vilket är nästa företag vi testar?’ Det är en stor skillnad. Det är ett helt annat tankesätt, säger Lohsceller till The Guardian.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt