Volvo Cars trotsar nedgången för elbilar. Försäljningen av elbilar ökade med 66% globalt i september. De bensindrivna mildhybriderna tappar dock stort.
Volvo har haft en fin försäljningstillväxt under 2024, men nu börjar siffrorna mattas på en allt tuffare marknad. I september lyckades biltillverkaren öka sina elbilar med 66 procent. Den totala ökningen stannade dock på en procent. Orsaken till det är att Volvos bensindrivna mildhybrider rasade med 20 procent.
Hittills i år har Volvo sålt 560 922 bilar globalt, en ökning med 10 procent jämfört med samma period 2023. En viktig orsak till ökningen är märkets nya elbil EX30.
– Den övergripande marknadsbilden är fortfarande volatil och osäker, men vi är uppmuntrade av en solid prestation i Europa, särskilt för vår portfölj av elektrifierade bilar, med EX30 i spetsen”, säger Björn Annwall, kommersiell chef och vice VD på Volvo Cars.
Volvo tappade 16 procent på den viktiga kinesiska marknaden. I september var Volvo XC60 den mest sålda modellen med en försäljning på 18 096 bilar (2023: 20 243), följt av XC40/EX40, med en total försäljning på 13 930 bilar (2023: 18 306) och EX30 på 9 2010 bilar: 0).
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter