Volvo lägger ner fossila XC60 – så blir efterträdaren

Här är nya uppgifter om Volvos elektriska ersättare till jättesäljaren XC60. Bilen blir den första Volvon med Northvolt-batterier, enligt Autocar. Dessutom får den ett helt nytt namn när den lanseras nästa år. 

Volvo XC60 är idag märkets viktigaste bil och står för nästan en tredjedel av Volvos globala försäljning. Att den elektriska uppföljaren till XC60 lyckas är avgörande för att Volvo ska nå sitt mål om 50% elbilar redan 2025. I dag är andelen endast sju procent. År 2030 ska förbränningsbilarna, som idag utgör 93 procent, vara helt borttagna ur sortimentet. 

Till att börja med får bilen ett helt annat namn än XC60. Det är redan avslöjat att efterträdaren till XC90 ska heta Embla, så kanske får XC60 heta Ask? 

Den nya bilen blir den första från Volvo som drivs av batterier producerade av det nya joint venture-bolaget mellan Volvo Cars och Northvolt. De två bygger tillsammans en ny batterifabrik på Torslanda med sikte på att nå en årlig produktion på 50GWh år 2026. Produktionen kommer att räcka för att driva större delen av Volvos elektriska bilproduktion. 

Innan den fabriken öppnar kommer Volvo att anskaffa batterier för XC60-ersättningen från Northvolts befintliga anläggning med en hastighet av 15 GWh årligen från 2024. Enligt Autocar kommer XC60 med förbränningsmotor att fortsätta säljas under en kortare period efter att elbilen lanserats. 

Nya XC60 byggs på Volvos SPA2-plattform som är framtagen helt och hållet för elbilar. Det är inget djärvt antagande att bilen kommer att likna Concept Recharge som visades förra året. Bilen blir lägre och slankare än dagens XC60, mer lik en kombi än en SUV, men något högre markfrigång. Enligt Autocar blir bilen också självkörande. Det innebär lidarsensorer från Luminar och en autonomdator från mjukvarujätten Nvidia. Målet är att ta Volvos berömda säkerhet ytterligare framåt. 

Volvo XC60 är märkets mest sålda modell och en av svenskarnas verkliga favoritbilar.