Första elbilen någonsin som tillverkas i Sverige. Nu avslöjar Volvo Cars hur de ska tillverka Volvo EX60 med nya metoder i nya fabriken i Torslanda.
– Det slutliga målet är att kunna gjuta en hel bil i ett enda stycke, säger Volvos gjutningsexpert Phil Drew.
Volvo förbereder sig för lanseringen av elbilen EX60 den 21 januari. I Torslanda utanför Göteborg byggs just nu en helt ny produktionslinje klart där delar av bilen inte längre svetsas – utan gjuts i ett enda stycke.
– Vi har gått från otaliga delar till en enda komponent – en enorm gjuten golvstruktur. Vi tillverkar en del på två minuter. Väldigt, väldigt snabbt, säger gjuteriexperten Phil Drew vid Volvos fabrik i Torslanda, till Automotive Manufactoring Solutions.
Det är här Volvos nya elbil EX60 föds. Målet är att på sikt kunna gjuta hela bilkarosser. Modellen blir den första elbilen som byggs i Sverige och markerar början på en ny era för både Volvo och svensk bilindustri. Samtidigt har den stor betydelse för jobben i Göteborg, när delar av XC60-produktionen flyttar till USA.
– Vi investerar för framtiden. EX60 blir den första elbilen som byggs här, men långt ifrån den sista, säger fabrikschefen i Torslanda, Anders Gustafsson till Automotive Manufactoring Solutions.

Fabriken i Torslanda har sedan 1964 byggt över 9,5 miljoner bilar och är fortfarande hjärtat i Volvos tillverkning. Nu byggs den om mitt under pågående drift. Nästan 90 procent av slutmonteringen har förnyats utan att stoppa produktionen. Allt för att kunna möta de krav som elbilar och nya tillverkningsmetoder ställer.
I en ny byggnad står Volvos mest imponerande maskin hittills. En gigantisk press på 8 400 ton som kan gjuta bakre delen av EX60:s chassi i ett enda stycke aluminium. Tekniken, kallad megacasting, ersätter över hundra plåtdelar som tidigare svetsades ihop. Det gör bilarna lättare, mer hållfasta och betydligt snabbare att tillverka. Men processen är inte enkel, berättar gjutningsexperten Phil Drew.

Processen liknas ibland vid att baka en kaka. Rätt temperatur, tid och blandning måste stämma exakt. Aluminiumet smälts, injiceras i en 130 ton tung form och kyls ner innan överflödet tas bort. Överblivet material återvinns direkt i processen. Satsningen beskriv som både tekniskt och organisatoriskt enorm:
– Självklart finns det press på oss. Vi är direkt kopplade till företagets kassaflöde. Men vi har rätt strategi och ett starkt team, säger produktionschefen Peter Schüler .
Volvo ser den nya megacasting-tekniken som en av de viktigaste byggstenarna för framtidens bilproduktion. På sikt vill företaget använda metoden för fler bärande delar i karossen. Och längre fram kan hela bilen komma att gjutas i ett enda stycke.
– Det slutliga målet är att kunna gjuta en hel bil i ett enda stycke, säger Phil Drew.


Inom Volvo talas det om att tekniken inte bara handlar om en ny maskin, utan om ett helt nytt sätt att tänka kring tillverkning. Det är början på en ny epok där produktionen blir snabbare, mer resurseffektiv och där varje bil som lämnar Torslanda blir resultatet av en av de största förändringarna i svensk bilhistoria. För svensk bilindustri är satsningen den viktigaste på över ett decennium.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















