Volvo blir först i världen med stopp/start-teknik på sina lastbilar. Nu ska dieselmotorn stängas av i nerförsbackar.
– Våra ingenjörer har gjort det igen – att utveckla en ny motorteknik som bidrar till att göra lastbilstransporter mer bränsleeffektiva, säger Jan Hjelmgren, global produktchef på Volvo Lastvagnar.
Många bilägare kritiserar stopp/start-funktionen och mekaniker har varnat för att det kan öka slitaget på motorn. Nu tar Volvo tekniken till lastbilar – men på ett helt nytt sätt. De blir först i världen med lastbilar som har stopp/start-teknik. Målet är att sänka förbrukningen av diesel och sänka CO2-utsläppen.
– Våra ingenjörer har gjort det igen – att utveckla en ny motorteknik som bidrar till att göra lastbilstransporter mer bränsleeffektiva. Som en del av vår strategi för att minska koldioxidutsläppen kommer vi att fortsätta att förnya oss för att göra våra förbränningsmotorer ännu bättre och för att minska vår påverkan på miljön, säger Jan Hjelmgren, global produktchef på Volvo Lastvagnar.

Den nya funktionen bygger på Volvos I-See- och I-Roll-teknologier. Den nya stopp/start-funktionen i motorn aktiveras genom att ständigt övervaka vägdata och information om uppförs- och nerförsbackar. Motorn stängs av tillfälligt när en mötande nedförsbacke kommer. När motorn är avstängd kommer inget bränsle att förbrukas och inget koldioxid släppas ut.
Volvo tycks inte tillämpa avstängning vid rödljus. Den nya stopp/start-funktionen aktiveras vid hastigheter över 60 km/h. Vid gynnsamma förhållanden ska upp till en procent av bränslet kunna sparas. Den nya funktionen kommer att erbjudas på Volvo FH och FH Aero med 13-liters dieselmotor. Vid introduktionen kommer funktionen till att börja med att finnas för dragbilar 4×2 upp till 44 ton.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















