Volvo Cars slår rekord – enorm ökning för Recharge-modeller

Volvo Cars hade en  försäljningsökning på 22 procent – vilket ledde till den bästa februrimånaden i företagets historia.  Allra bäst gick det för elbilarna som ökade med 187 procent. Var femte ny Volvo är nu helt elektrisk. 

Februari var en svag månad i Sverige, men för Volvo Cars globalt gick det desto bättre. Volvo Cars redovisar en försäljning av 51 286 bilar i februari, en ökning med 22 procent jämfört med samma månad förra året. Desstom var det Volvos bästa februari – någonsin.

Försäljningen av Volvo Cars Recharge-modeller utgjorde 40 procent av alla Volvobilar som såldes globalt under månaden. Bolagets försäljning av elbilar ökade med 187 procent jämfört med samma månad förra året och utgjorde 19 procent av den totala försäljningen i februari.

XC60 blev den allra mest sålda Volvomodellen i världen i februari.

Allra bäst gick det i USA och Kina. USA hade en tillväxt med 38 procent till 8 560 sålda bilar.  Kinas försäljning nådde 13 066 bilar, en ökning med 50 procent jämfört med februari förra året. 

Den europeiska försäljningen för februari uppgick 21 278 bilar, en ökning med 9 procent jämfört med samma period förra året. Andelen Recharge-bilar nådde 64 procent. Volvo Cars börskurs steg med 3,5 procent på de positiva försäljningsnyheterna.

I februari var Volvos XC60 den mest sålda modellen med en försäljning som nådde 16 088 bilar (2022: 13 503), följt av Volvo XC40, med en total försäljning på 15 398 bilar (2022: 12 611 enheter).

Volvo XC40 blev den näst mest sålda Volvomodellen.