Volvo Cars hade en tung junimånad. Covid-nedstängningar i Kina gjorde att Volvo tappade 27 procent av sin försäljning. Nu ser företaget en ljusning av komponentbristen – och kanske kan de långa leveranstiderna sjunka.
Volvo Cars ligger långt under sina mål för leveranser och juni blev en dyster månad. Totalt såldes 49904 bilar, vilket är 26,9 procent färre än juni 2021
Enligt Volvo har försäljningen påverkats av de Covid-19-relaterade nedstängningarna i Kina som orsakade en brist på vissa komponenter. Främst är det helt elektriska och laddhybridbilar som drabbats. Men nu ser Volvo ljuset i tunneln på leveranskaoset, antalet tillverkade bilar i juni blev det högsta hittills i år. Många kunder har fått vänta över ett år på sina bilar, kanske kan leveranstiderna på en ny Volvo nu börja sjunka.
Totalt har Volvo tappat över 100 000 bilar i försäljning i år jämfört med förra året. Volvo Cars sålde 291 301 bilar första halvåret i år. De helt eldrivna bilarna stod för 7,6 procent av volymen, vilket är en tredubbling mot förra året. Även Onlineförsäljingen går bra, upp med 86 procent jämfört med förra året.
Volvo Cars mest sålda modell för månaden var XC60 med en försäljning av 18 275 bilar (2021: 23 038 enheter), följt av XC40 med 10 194 bilar (2021: 20 392) och XC90 med 9 949 bilar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter